گل ختمي
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

گل ختمي

در روستاي تنگ طه چندين نوع گل ختمي وجود دارد . بهترين نوع گل ختمي ، ختمي كوهي مي باشد كه داراي بوته اي به ارتفاع حدودا 40 سانتي متر بوده و برگهاي پهن با رنگ سبز كم رنگ بوده و برگها پوشيده از كركهاي ريز مي باشند و گلها نيز سفيد رنگ بوده و نسبتا بزرگ هستند و به شكل قيف مانند بوده و داراي 5 گلبرگ مي باشند .اين نوع گل ختمي داراي خواص بيشتري نسبت به انواع ديگر دارد . اين گل خودرو بوده و در هر زميني احتمال رويش دارد و نسبت به كم آبي هم مقاومت خوبي از خود نشان مي دهد و دوره گل دهي آن نيز معمولا اواخر تابستان مي باشد . اما به دليل خودرو بودن تعداد گلهاي آن زياد نمي باشد . اگر گلها چيده نشوند تخمها به صورت دايره اي درون تخمدان مي رسند كه تخمها نيز به صورت استوانه اي پهن و باريك با اطراف بر آمده و كنگره دار و وسط تو رفته و به رنگ سياه به وجود مي آيند . گل ختمي گياهي چند ساله مي باشد .

         

نوع ديگر گل ختمي باغي مي باشد كه كمتر خودرو بوده و در مقابل كم آبي مقاوم نمي باشد و ارتفاع گياه نيز تا بيش از دو متر هم مي رسد . اين نوع گل ختمي در اكثر فصول سال گل دارد هرچند در زمستان تعداد گلهاي آن بيشتر است گلها نيز پايايي زيادي دارند و مدتها بر گياه مي مانند بنابراين به عنوان گلهاي تزييني كاشته مي شوند . اين نوع گل داراي چندين رنگ مي باشد كه بيشتر به رنگهاي قرمزط و صورتي و سفيد و بنفش ديده مي شوند . همچنين اندازه گل نيز در انواع مختلف فرق مي كند و گلهاي رنگ بنفش معمولا كوچك بوده و رنگهاي ديگر بزرگتر مي باشند . برگهاي اين نوع نيز مانند برگ گل ختي كوهي است اما كمي اندازه آن بزرگتر بوده و رنگ آن نيز سبز روشن تر مي باشد و اختلاف مهم ديگر هم نداشتن كرك بر روي برگ مي باشد . همچنين از لحاظ خاصيت دارويي هم مانند نوع كوهي نمي باشد .

 

 

نوع ديگر گل ختمي معروف به گل ختمي چيني مي باشد كه كلا با گل ختمي ايراني متفاوت مي باشد . گل ختمي چيني به صورت درختي مي باشد كه برگهاي آن بيشتر شبيه به درخت سيب مي باشد . گلهاي آن نيز مانند گل ختمي به صورت قيفي بوده و داراي 5 گلبرگ مي باشد اما داراي پرچم بلندي مي باشد به طوري كه از جام گل بيرون زده است . گل ختمي چيني هميشه سبز بوده و خزان ندارد و در تمام فصول هم گل دهي دارد . اما در فصل سرما ميزان گلدهي آن خيلي كم مي شود . گلهاي آن نيز پايداري زيادي ندارند و پس از چند روز از بين مي روند . اما چون مقدار گلدهي زياد است هميشه بر آن گل ديده مي شود . درباره خاصيت دارويي آن نيز معلوم نيست خاصيتي داشته باشد يا نه . رنگ گلها نيز در ختمي چيني متفاوت مي باشد و رنگهاي قرمز و زرد و سفيد و... دارد كه رنگ قرمز آن بيشتر ديده مي شود و با انواع آب و هوا نيز سازگار مي باشد . چون گل ختمي چيني هميشه سبز است بنابر اين سرماي زياد را نمي تواند تحمل نمايد و اگر دماي هوا به زير صفر برسد احتمال يخ زدگي آن زياد است .

 

بيشترين استفاده گل ختمي به جز استفاده زينتي آن استفاده از آن به عنوان دارو مي باشد . كه معمولا براي درمان بيماري هاي تنفسي بيشتر از آن استفاده مي گردد كه خاصيت خلط آوري داشته و در درمان برونشيت و سرماخوردگي همراه با داروهاي ديگر استفاده مي گردد . 

طبيعت گل ختمي خيلي سرد است و به همين دليل با موادي كه طبيعت گرم دارند مانند عسل مورد استفاده قرار مي گيرد . از گل ختمي همچنين در درمان برخي بيماريهاي دستگاه گوارش هم استفاده مي شود و همچنين مي تواند قند خون و فشار خون را هم اندكي پايين آورد .

 

 

 

معمولا بيشتر از گل گياه به عنوان دارو استفاده مي شود .اما ريشه گياه نيز مانند گل داراي خواص دارويي مي باشد .


نظرات شما عزیزان:

سجاد
ساعت10:13---3 اسفند 1393
سلام خیلی ممنون من فکر میکردم این گل ایده ای نداره فقط برای زیبایی هستش الان با این تو ضیحاتی که شما گذاشتین فهمیدم خیلی فایده داره

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 317
بازدید دیروز : 146
بازدید هفته : 1058
بازدید ماه : 5730
بازدید کل : 251969
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1