تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

گياه اشك تمساح

گياهي از خانواده كراسولاسه ها مي باشد كه نامهاي متفاوتي دارد . به دليل رنگ و شكل برگها كه تمساح را به ياد مي آورد و نيز بوته هاي ريزي كه در لبه اين برگها مي رويد و آنرا شبيه اشك تمساح مي كند به اشك تمساح معروف است . گلهاي اين گياه عجيب شبيه لوستر وارونه مي باشد و در چند طبقه قرار مي گيرد به همين دليل به آن گل لوستري يا گل طبقاتي هم مي گويند . چون روي برگها گياهان جديد به وجود آمده و به محض جدا شدن و روي خاك قرار گرفتن به گياه جديد تبديل مي شود به آن مادر هزاران گويند و همچنين اشك عروس و بريوفيلوم و نامهاي ديگر هم دارد .

      

 

       

 

اين گياه به صورت بوته اي تا ارتفاع 1 متر مي باشد كه معمولا يك يا دو شاخه در ابتدا هست كه هر كدام از اين شاخه ها در بالا به چندين شاخه تقسيم مي شوند . البته هنگام گل دادن ارتفاع اين گياه به يك ونيم متر مي رسد . معمولا اين گياه هر سال گل نمي دهد و دو يا سه سال طول مي كشد تا گل دهد . گلها در فصل زمستان بر گياه ظاهر مي شون و ماندگاري زيادي دارند و تا بيشتر از يك ماه ه بر گياه باقي مي مانند . گلهاي گياه نيز به صورت واژگون و در چندين طبقه برگياه ظاهر مي گردند .

  

 گياه اشك تمساح در حال گل دادن و گلهاي كامل آن

  

 

       

 

اين گياه داراي خصوصيت عجيبي است . روي لبه برگهاي اين گياه جوانه هاي كوچكي مي رويد و وقتي داراي 4 برگ شدند از برگ جدا مي شوند و اگر در جايي مناسب كه خاك و رطوبت باشد قرار گيرند به گياهي جديد تبديل مي شوند .

 

          

گرچه اين گياه متعلق به مناطق گرمسير مي باشد اما دماي هوا تا صفر درجه و حتي پايينتر را البته اگر طولاني مدت نباشد مي تواند تحمل نمايد و حتي در هواي سرد گل مي دهد . گرماي هوا را نيز مي تواند تحمل نمايد . پوست برگ اين گياه شبيه خانواده كاكتوسها مانند چرم محكم است و با وجود ضخامت زياد و گوشتي بودن برگها زياد آب خود را از راه تعرق از دست نمي دهد و نياز به آبياري زياد ندارد .

        

اين گياه درسايه هم مي تواند رشد نمايد . معمولا اگر نور خورشيد زياد به آن نخورد رنگ برگها تيره رنگ تر مي گردد . اگر اين گياه را از طريق قلمه زدن زياد نماييم معمولا گياهي با ساقه ضخيم تر و قد بلندتر به دست مي آوريم .       

  قدرت ريشه زايي در اين گياه خيلي زياد مي باشد اگر يك برگ را از قسمت دمبرگ در خاك بكاريم و البته به آن رطوبت كافي برسد ، برگ ريشه توليد كرده و گياه جديدي از آن مي رويد . البته معمولا خود برگ بعد از چندين هفته به مرور خشك مي گردد اما گياه جديد به رشد خود ادامه مي دهد .    

   

  

 

اگر قسمتي از شاخه گياه را به طور وارونه در خاك قرار دهيم و به آن رطوبت كافي برسد  گياه مي تواند از طريق پوست ساقه رطوبت را جذب نمايد و رشد نمايد . و البته قسمت جديد اگر نزديك خاك باشد بعد از مدتي ريشه زده و گياه جديد توليد مي نمايد

  

ولي اگر نزديك خاك نباشد پوست ساقه به مرور از پايين شروع به خشك شدن مي كند تا پس از مدتي به قسمت جديد رسيده و آنجا هم خشك مي گردد .البته در هنگامي كه قلمه را وارونه در خاك قرار مي دهيم از انتهاي خود قلمه هيچ ريشه اي رشد نمي نمايد .

    

اگر برگ را روي خاك مرطوب قرار دهيم و دمبرگ آن هم بيرون از خاك باشد ، باز از محلي كه جوانه ها بر روي برگ مي رويد ، جوانه هاي جديد روييده و با توليد ريشه گياه جديدي را به وجود مي آورند .

     

 با قطع ساقه گیاه ،پایه اصلی از چندین جا در کنار برگها تولید جوانه می نماید و تعداد جوانه ها به خاک مناسب و رطوبت کافی و مهمتر از همه به سن گیاه دارد .

ریشه های نابه جای گیاه که در هنگام شرایط نامساعد خصوصا کمی رطوبت یا رشد زیاد گیاه از کنار دمبرگها رشد می نماید .

مقاومت زیاد گیاه در برابر شرایط نامساعد .

این گیاه پس از 20 روز بیرون آوردن از خاک و قرار دادن روی سنگ که هیچ گونه آبی به آن نمی رسد و تنها از رطوبت موجود در هوا با ایجاد ریشه های زیاد استفاده نموده و هنوز خشک نشده است . البته در روز اول جداشدن از خاک کمی پژمرده شده و بعد از روز دوم کم کم برگها به طرف بالا خم شده و انتهای ساقه نیز از زمین جدا شده و به طرف بالا خم می گردد  . اگر مدت زمان بیرون ماندن از خاک زیاد شود کم کم برگها روی هم جمع می شوند تا گیاه رطوبت خود را حفظ نماید و همچنین در قسمتهای مختلف گیاه ریشه هایی رشد می نماید تا بهتر بتواند رطوبت موجود در هوا را جذب نماید . و اشکها نیز در انتهای خود تولید ریشه می نمایند تا با جذب رطوبت زنده بمانند . گیاه اگر در جایی دور از نور مستقیم خورشید و دمای بالا قرار گیرد می تواند حتی تا بیشتر از شش ماه زنده بماند و در صورتی که بعد از شش ماه به آن رطوبت برسد و یا از آن قلمه تهیه کرده و بکاریم پس از چند روز برگها از هم باز شده و گیاه شادابی خود را باز خواهد یافت .

 

 

 

 

 

 

 

 

چندین گیاه در کنار هم

 

 


نظرات شما عزیزان:

یاسمن
ساعت13:02---29 تير 1398
سلام
اشک تمساح من یه چند ماهی هست ا رست وایساده پشت پنجرست هر سه یا چهار روز یه بار بهش آب میدم ولی نه خودش رشد داره نه جوونه هایی که ازش کاشتم به نظر شما مشکاش چیه؟
پاسخ:سلام . به نظرم به دلیل گرمای زیاد هوا می باشد در دمای بالا معمولا رشد گیاه کم می شود . خصوصا اگر در آفتاتب باشد و آبیاری هم کم باشد . که سه یا چهار روز برای گیاه در آفتاب کم می باشد .


رضا
ساعت17:21---3 تير 1398
سلام
\r\nگياه اشك تمساح من از ساقه شكسته شد
\r\nوساقه جديد را بعد از كندن چند برگ از پايين در گلدان حاوي خاك برگ كاشتم داد و در نور قرارش داده ام و هر 3 روز يكبار ابياري ميكنم ولي متاسفانه برگهايش دراند به سمت بالا جمع ميشوند لطفا راهنمايي كنيد بابت اين مشكل من


رضا
ساعت17:02---3 تير 1398
سلام
گياه اشك تمساح من از ساقه شكسته شد
وساقه جديد را بعد از كندن چند برگ از پايين در گلدان حاوي خاك برگ كاشتم داد و در نور قرارش داده ام و هر 3 روز يكبار ابياري ميكنم ولي متاسفانه برگهايش دراند به سمت بالا جمع ميشوند لطفا راهنمايي كنيد بابت اين مشكل من
پاسخ:سلام . اگر ساقه را با برگها بکاریم به دلیل داشتن برگ نیاز به آبیاری بیشتر دارد و نباید رطوبت گلدان کم شود تا گیاه ریشه بزند . بهتر است هر روز گلدان را آبیاری نمایید البته به مقدار کم . تا گلدان رطوبت کافی جهت ریشه زنی داشته باشد . . حتی اگر برگها هم کمی جمع شده و گیاه حالت پژمردگی گرفته با آبیاری مناسب می تواند دوباره سرحال شود . البته برای گیاهی که تازه کاشته اید نور مستقیم خورشید خیلی مناسب نمی باشد . بهتر است در سایه نگهداری شود .


محمد
ساعت18:15---6 خرداد 1398
سلام اشک تمساح من برگاش رو به پایین اویزون شده مشکلش چیه
پاسخ:سلام . چند دلیل میتونه داشته باشه . یکی هوای گرم و نور مستقیم خورشید . دیگر آبیاری کم و خشک شدن کامل خاک گیاه . البته اگر گیاه بزرگ شده و سنش بالا باشه برگهای پایینش به طور طبیعی رو به پایین خم شده و خشک می شوند که باید از گیاه جدا شوند . وجود آفت هم می تواند باعث لوله ای شده و شل شدن برگ ها گردد.


صادق
ساعت7:47---28 ارديبهشت 1398
سلام. من یک گل اشک تمساح قبل از عید گرفتم و گلدونشو عوض کردم و خاکشو. خاک برگ ریختم (خاک بسته بندی بازاری) پشت شیشه هستش و نور کافی بهش میرسه ولی رشدی نداره میشه گفت کلا متوقف شده دلیلشو نمیدونم چیه؟ راهنمایی کنین. با تشکر از سایت خوبتون
پاسخ:سلام . رشد گیاه در ابتدای جابجا کردن کلا قطع میشه . و بعد از اینکه به خوبی ریشه زد رشد گیاه شروع می شود . البته گیاه به نور زیاد نیاز دارد اگر نور کم باشه هم رشدش کمتر میشه و معمولا رنگ گیاه روشن تر میشه . خاک هم بهتر است از خاک باغچه و حدود یک سوم خاک برگ استفاده نمایید . کلا خاک برگ زیاد مناسب نیست .


نسترن
ساعت0:30---28 ارديبهشت 1398
سلام ممنون از راهنمايي تون
گياه من به خاطر اينكه أكثر برگهاي پايين شُل به پايين اويزان شده بود من سر گل حدود بيست سانتي رو قلمه زدم و مستقيم در خاك ديگري كاشتم ولي ساقه خيلي تنومند و خشك شده بود كه به سختي بريده شد
سؤالم اينه أيا قلمه ريشه مي زنه دوباره رشد مي كنه

پاسخ:سلام . بله حتما . اگر شرایط رشد گیاه خوب باشه حتما ریشه می زنه و رشد می کنه . چون ساقه ضخیم است گیاه قوی تری هم به دست خواهید آورد .


Am
ساعت0:55---24 ارديبهشت 1398
سلام من اشک تمساح رو قلمه زدم دو سه روز تو آب بود و بعد تو گلدون گذاشتم اما ۲ هفتع میشه نه اشکی تولید کرده نه برگ هاش رشد کرده پشت پنجره هم هست دلیلش چی میتوته باشه
پاسخ:سلام . قلمه اشک تمساح نیازی به گذاشتن در آب ندارد . اما حالا که گیاه را کاشته اید اگر تاکنون پژمرده نشده مشکلی ندارد و تا گیاه ریشه بزند و خودش را بگیرد مدتی طول می کشد و اگر در شرایط خوب قرار بگیرد شاید تا بیست روز هم هیچ رشدی نداشته باشد که طبیعی است . تولید اشک هم معمولا بعد از چند ماه صورت می پذیرد .


هدا
ساعت15:21---3 ارديبهشت 1398
سلام وقتتون بخیر
گیاه اشک من تقریبا ۱ متر هست و زمستون پارسالم گل داد
بعد از خشک شدن گلاش بهش کود هربان دادم که حسابی تقویتش کرد و الان از محل در اومدن هر برگش ۴،۵تا برگ جدید در اومده اما دیروز دیدم ساقه اش از بالا یعنی از محل گل دادنش چوبی شده و داره میاد پایین و من از آخرین قسمتی که ممکن بود یعنی اولین برگ از بالا بریدمش.. کار درستی کردم؟


هدا
ساعت11:28---3 ارديبهشت 1398
سلام وقتتون بخیر
گیاه اشک من تقریبا ۱ متر هست و زمستون پارسالم گل داد
بعد از خشک شدن گلاش بهش کود هربان دادم که حسابی تقویتش کرد و الان از محل در اومدن هر برگش ۴،۵تا برگ جدید در اومده اما دیروز دیدم ساقه اش از بالا یعنی از محل گل دادنش چوبی شده و داره میاد پایین و من از آخرین قسمتی که ممکن بود یعنی اولین برگ از بالا بریدمش.. کار درستی کردم؟ میشه لطفا بگین چرا اینجوری شده بود؟ و اینکه باید چیکار کنم..
پاسخ:سلام . وقت شما هم به خیر . گیاه اشک تمساح بعد از گل دادن در صورتی که هرس نشود معمولا سریع خشک می شود . باید گیاه به خوبی هرس شود تا ساقه های جدید گیاه امکان رشد پیدا کنند . البته در صورت زیاد بودن جوانه ها که به ساقه های جدید تبدیل می شوند ، بهتر است تعدادی از آنها را هم قطع نمود تا تعداد شاخه ها به اندازه باشد و بتواند رشد نماید . البته گیاه اگر در باغچه کاشته شده باشد نیاز چندانی به کود ندارد .


ساحل
ساعت14:26---6 فروردين 1398
سلام.گیاه اشک تمساح من هر برگ جدیدی که میده لوله میشه!
هفته ای یکبار آبیاری میشه نور کافی هم داره گیاه رو یکماهی میشه که کاشتم وهنوز کوچک هستن اما نمیدونم مشکل لوله ای شدن برگ ها از چیه؟؟
پاسخ:سلام . آبیاری گیاه باد متناسب با محل کاشت گیاه و دمای هوا باشه . اگه هوا گرم هست و گیاه در گلدان کاشته شده باشه باید هر دو تا سه روز یک بار آبیاری بشه وگرنه برگها لوله ای میشن . خصوصا گیاهی که تازه کاشته میشه تا حدود یک ماه باید بیشتر آبیاری بشه تا ریشه ها به خوبی رشد کنن.


رعنا
ساعت17:43---9 اسفند 1397
اشک تمساح اگربشکند مجددمیشه درخاک گذاشت یابایدازبرگ آن استفاده کرد؟؟
پاسخ:سلام . اگر ساقه بشکند باید ساقه را در خاک گذاشت البته مقداری از برگهای پایینی را باید جدا کرد . با کاشت برگ هم می توان گیاه جدید به دست آورد اما نسبت به ساقه مدت زمان بیشتری برای رشد نیاز دارد و همچنین گیاه کوچکتری هم می دهد .


سپیده
ساعت10:27---18 بهمن 1397
سلام ،ببخشید گل اشک تمساح من برگ هاش همه جمع شدن به سمت پایین ،کوچکترین برگ جدیدی که درمیاد از همون ابتدا جمع نیشه به سمت پایین ،من بررسی کردم آفت نداشت ،چیکار باید بکنم که برگ ها به خالت اولشون برگردن?!!
پاسخ:سلام . به نظرم به گیاهتون کم آب می دین . یا اینکه کود شیمیایی چیزی بهش دادین .


نازی
ساعت11:21---1 دی 1397
سلام..گیاه اشک تمساح من برگاش رو به پایینه و الانم یکی دو هفته س برگاش پلاسیده میشه و خشک میشه میریزه الانم نوکش خشک شده ولی از ساقه ش زایده های ریشه مانند در میاد ...خاکشو هم عوض کردم ولی بدتر شد حتی بهش کود اهنم دادم ولی باز بعد یکی دو روز مث قبل پژمرده شد ...شرایط نگهداریشم پشت پنجره س و نور صبح تا ظهر رو میگیره دیگه اب هم بهش هفته ای یه بار میدم اب زیر گلدونشم خالی میکنم...نمیدونم چیکار کنم دوباره جون بگیره میشه راهنماییم کنین
پاسخ:سلام . احتمالا سن گیاه شما زیاد هست یا اینکه گلدان برای آن کوچک شده است . میزان آبیاری هم برای فصل بهار و تابستان کم هست . با شرایطی که فرمودین از ساقه هاش ریشه بیرون زده به نظر من بهترین راه اینه که قسمت بالای گیاه را قطع کنید تا قسمت پایین از دوباره رشد کرده و به گیاه بزرگی تبدیل شود .


مسعود
ساعت15:18---29 آبان 1397
سلام گل اشک برگ جدیدش مچاله شده برگ قدیمی دارن لوله ای میشه دلیل چیه

مسعود
ساعت15:15---29 آبان 1397
سلام گل اشک برگ جدید مچاله شده برگ قدیمی دارن لوله میشه چکارش کنم خراب نشه شرایط نگهداری ثابت بوده
پاسخ:سلام . معمولا برگها در اثر خشکی زیاد جمع می شوند . اما در مورد گیاه شما به نظر می رسد که دلیل آن افت باشد . گرچه این گیاه کمتر دچار آفت می گردد .اما برخی حشرات مانند کنه قرمز می توانند باعث پیچیدگی و لوله شدن برگ ها گردند . بهتر است از حشره کش ها برای مبارزه با کنه ها استفاده نمود . البته کنه قرمز روی برگها خیلی ریز است و با دقت می توان آن ها را دید .


مهناز
ساعت16:05---17 شهريور 1397
سلام من دوتا گیاه اشک تمساح دارم که توی یه گلدون کاشتم الان سه ساله شدن قدشون به دو متر رسیده هر کدومشون چهار ساقه از یک متری ساقه اصلی اضافه کردن و حدود یک متر شدن خیلی پر پشت و قشنگ شده بود ولی در اثر سنگینی یکی از شاخه های فرعی از تنه اصلی کنده شد و من دوتای دیگر هم از ساقه اصلی جدا کردم الان این سوال را دارم که چرا گیاه من با اینکه از هر لحاظ اوکی هست چرا هنوز گل نداده است دوم اینکه این ساقه هایی ‌که از تنه جدا شده باعث خرابی گیاه اصلی نمی شوند و اینکه من این ساقه ها را در آب گذاشتم تا ریشه بزند ولی ساقه پایین گیاه در آب پوسیده شده است آیا میتوانم آن قسمت پایین گیاه را مجددا برش دهم و بدون ریشه گیاه را در خاک بکارم . متشکرم


مهناز
ساعت16:02---17 شهريور 1397
سلام من دوتا گیاه اشک تمساح دارم که توی یه گلدون کاشتم الان سه ساله شدن قدشون به دو متر رسیده هر کدومشون چهار ساقه از یک متری ساقه اصلی اضافه کردن و حدود یک متر شدن خیلی پر پشت و قشنگ شده بود ولی در اثر سنگینی یکی از شاخه های فرعی از تنه اصلی کنده شد و من دوتای دیگر هم از ساقه اصلی جدا کردم الان این سوال را دارم که چرا گیاه من با اینکه از هر لحاظ اوکی هست چرا هنوز گل نداده است دوم اینکه این ساقه هایی ‌که از تنه جدا شده باعث خرابی گیاه اصلی نمی شوند و اینکه من این ساقه ها را در آب گذاشتم تا ریشه بزند ولی ساقه پایین گیاه در آب پوسیده شده است آیا میتوانم آن قسمت پایین گیاه را مجددا برش دهم و بدون ریشه گیاه را در خاک بکارم .

پاسخ:سلام . در مورد سوال اول ، برخی گیاهان اشک تمساح ممکن است تا 4 سال هم طول بکشد تا گل بدهند بنابراین اگر شرایط گیاه مناسب باشد ، گل خواهد داد . البته اگر گیاه همیشه در سایه باشد یا آفتاب کمی به آن بتابد احتمال گل دادن آن کمتر می شود . در مورد جدا شدن ساقه ها از گیاه ، نه باعث خرابی گیاه نمی شود . جهت رشد ساقه های جدا شده هم نیازی به در آب قرار دادن نیست و اگر ساقه را در خاک بکارید و خاک را مرطوب نگه دارید به زودی ریشه زده و رشد می نماید البته با توجه به بزرگ بودن ساقه شروع رشد آن کمی وقت می برد .


حمید
ساعت17:48---27 مرداد 1397
سلام من یک اشک عروس دارم که در اثر باد شکست.قسمتی که شکسته کمی نرم شده اگر از گیاه اصلی جدا کنم و بکارم برای هر دو گیاه مشکلی پیش نمیاد؟؟از نظر رشد طولی.
پاسخ:سلام . نه از نظر رشد طولی فقط ابتدا کمی طول می کشه تا هر قسمت شروع به رشد نماید .


متین
ساعت17:29---15 تير 1397
سلام فرق بین اشک تمساح و اشک عروس چیه
پاسخ:سلام . گیاه اشک تمساح را با نام های دیگری مانند اشک عروس و اشک مادر و مادر هزاران نیز می شناسند . اما اشک عروس به گیاه دیگری نیز گفته می شود که برگهای سه تایی قلبی شکل دارد و گلهای صورتی یا زرد زیبایی هم می دهد . http://dl.fotoya.ir/2016/09/1473001732g84nk-1024x793.jpg


Ali
ساعت11:20---12 تير 1397
سلام من میخواهم گیاه اشک تمساحم را از یکدیگر جدا کنم اگه در هنگام جدا کردن ریشه گیاه با هوا برخورد کند و بعد تو خاک بکارم پژمرده نمیشود ایا رشد میکند
پاسخ:سلام . نه . گیاه پژمرده نمی شود . فقط اگر خیلی از ریشه ها از گیاه جدا شود ، رشد گیاه به عقب می افتد .


جواد
ساعت11:34---1 تير 1397
سلام وقت بخیر یه اشک تمساح دارم بیش از سه متر شده واسه تکثیرش چکار کنم
پاسخ:سلام . معمولا این گیاه وقتی کمی بزرگ بشه به دلیل نداشتن بافت چوبی محکم ، خم میشه و روی زمین قرار میگیره . و در این صورت قسمتهایی که روی زمین قرار گرفته تولید ریشه نموده و می توان با قطع نمودن آن گیاه جدید به دست آورد . با تهیه قلمه از گیاه هم می توان آنرا تکثیر نمود . از اشکهای تولید شده بر روی برگها هم می شود استفاده کرد . همچنین با کاشت برگ می توان گیاه جدید به دست آورد .


هستی
ساعت11:05---27 خرداد 1397
سلام من 4تا گیاه اشک تمساح رو دریک گلدان کنار هم کاشتم رشد همشونم خوب بوده ساقه هاشون کلفت و قدشونم به 50 سانت رسیده ولی الان برگای پایینش سیاه و خشک شده میریزه و از لابه لای برگا جوانه هایی که زده بود اون جوونه هام خشک شدن به نظرتون این عادیه یا گل ام داره خشک میشه
پاسخ:سلام . ریختن برگهای پایینی خصوصا اگر چند گیاه کنار هم کاشته بشن طبیعی هستش و نگرانی نداره .


مارال
ساعت13:27---23 خرداد 1397
سلام
من اشک سوزنی دارم
یه ماهه هست تمام ساکلونت ها درشپشک سفید یاآردسفید شده متاسفانه گیاه اشک هم آفت گرفته تمام برگهاش ریخته حدودشصت سانت قدشه فقط چندبرگ بالاش مونده
میخام بدونم میشه از ریشه یاساقه بدون برگ این گیاه تکثیر کرد؟
بهترین سم برای این آفت چیه؟
ممنون از اطلاعات مفیدتون
پاسخ:سلام . بله . میشه . اما باید دقت بیشتری نمود . چون اشک سوزنی قدرت ریشه زایی کمتری نسبت به برگ پهن داره . شپشک سفید به دلیل پوششی که دور خودش داره در مقابل مواد شیمیایی می تونه کمی مقاومتر از بقیه حشرات باشه . برای گیاهان خانگی بهترین کار استفاده از مایع دستشویی و آب می باشد و جدا کردن شپشک از گیاه با مسواک یا برس می باشد .


محمد اسمعیل
ساعت17:37---13 خرداد 1397
باسلا شرایط نگهداری مناسب و بهتر به منظور گل دهی بیشتر و بادوام برای گل اشک تمساح چیست؟
پاسخ:سلام . شرایط نگهداری جهت گلدهی در انواع مختلف کمی فرق داره اما در بیشتر انواع هر چه گیاه بزرگتر باشه و شرایط رشدش بهتر باشه گلهای بزرگتر و تعداد گلهای بیشتر میده و شرایط رشدش هم در اون فصل آبیاری هر هفته یکبار و آفتاب البته نه تمام روز می باشد . اما برای دوام گلها ، باز نور خورشید و دمای هوا بین 10تا 25 درجه مناسبترین دما برای دوام گل می باشد . البته دوام گلها نسبت به گیاهان دیگر این خانواده زیاد تر می باشد .


سارا
ساعت6:48---4 خرداد 1397
سلام. من اشک تمساح دارم کوچیکه یکی 20 یکی 30 سانت ولی به خاطر فضای خونه نمیخام بلند بشه اگ سر گل رو بزنم گل خراب میشه یا بازم بلند میشه؟ و اینکه اگ با زدن سر گل دیگ رشد طولی نداره و بلند نمیشه (ک هدف منم همینه ) آیا میشه از اون سر گل دوباره استفاده کرد و کاشت؟
پاسخ:سلام . اگر هدفتون اینه که گیاه شاخه های متعدد داشته باشه ، بهترین کار همینه که فرمودین . قسمت بالای گیاه را ببرید تا از کنار برگها شاخه های جدید رشد کنه و البته با قطع سر شاخه های جدید باز شاخه های بیشتری از گیاه رشد می کنه . در مورد استفاده از سر گل هم بله اگه اونو بکارید ، گیاه جدیدی خواهید داشت . حتی اگه برگ گیاه هم بکارید ، گیاه جدید سبز میشه . البته گیاهی که از قلمه زدن به دست میاد معمولا قوی تره تا گیاهی که از رشد برگ یا جوانه به دست میاد .


سعیده
ساعت19:50---30 ارديبهشت 1397
سلام ممنون ازمطالب خوبتون اشک تمساح من ریشه هاش ازخاک بیرون زده یعنی روی قسمتی ازساقه که ازخاک بیرونه ریشه دراورده آیااین دلیل براینه که گیاهم داره خراب میشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنین لازم به ذکره گیاه من یک ماهی هستش که ازگیاه مادر جداشده و داخل گلدان پلاستیکی پشت پنجره خونه که نورخیلی خوبی داره ودماش عالیه نگهداری میشه توروخدا کمکم کنین خیلی نگران گلم هستم
پاسخ:سلام . گیاه در شرایط نامساعد شروع به رشد ریشه های نابه جا می کند . اما در شرایط عادی هم امکان رشد ریشه های نا به جا بر ساقه خصوصا در نزدیکی سطح خاک وجود دارد . با شرایطی که فرمودین بعید می دونم گیاهتون خراب بشه .


مریم
ساعت16:17---28 ارديبهشت 1397
سلام دخترم نوک گیاه اشک تمساح منو رو چیده میخاستم بپرسم چطوری ب رشدش ادامه میده یا اصن دیگه رشد نمیکنه
پاسخ:سلام . حتما به رشدش ادامه میده . البته به جای یک شاخه معمولا دو یا چند شاخه میشه که شما می تونید از همون ابتدا شاخه های دیگر را قطع نمایید تا گلتون تک شاخه بمونه . یا گلی چند شاخه داشته باشید .


سلام
ساعت15:35---23 دی 1396
سلام
برگ های گل به حالت آویزان قرار می گیرند.
می خواستم علتش را بدونم.

پاسخ:
سلام . اگر گیاه دچار کم آبی شود برگها به صورت آویزان قرار می گیرند.
....................................................
سلام مجدد.
آب بیشتر هم دادم ولی به محض رویش برگ جدید برگ ها شل شده و برخی مواقع به صورت لوله ای خم می شوند.

پاسخ:سلام . متاسفانه دلیلش را نمی دونم . ولی احتمال می دم یک نوع آفت باشه . گرچه این گیاه کمتر آفت می زنه .


مجید
ساعت20:54---15 دی 1396
سلام گا اشک من پژمرده و سیاه شده دلیلش چیه و چیکار کنیم بهتر بشه ممنون
پاسخ:سلام . کاش شرایط نگهداری گل را بیان کرده بودید . نمی دونم دلیلش چه هست اما تا حالا ندیدم این مدل گیاه سیاه بشه . البته رنگش در سایه تیره میشه اما سیاه نه .


سلام
ساعت14:56---13 دی 1396
سلام
برگ های گل به حالت آویزان قرار می گیرند.
می خواستم علتش را بدونم.
پاسخ:سلام . اگر گیاه دچار کم آبی شود برگها به صورت آویزان قرار می گیرند .


اکبر
ساعت18:08---22 آذر 1396
سلام اشک تمساح من امسال از خرداد ماه حدودا 10 سانتی بود که تو گلدان گذاشتم الان بعد 8 ماه رسیده به 170 با دو شاخه دیگه که اونا نسبتا کوتاه هستند،رشدش هم داره زیاد میشه ،امسال این به گل میشینه یا نه؟میشه قبل از گلدهی کوتاهش کرد چون 1 ماه دیگه به 2 متر میرسه. ممنون از شما
پاسخ:سلام . معمولا این گیاه در سال اول گل نمی دهد . و گل دهی در سال دوم یا حتی سوم و چهارم اتفاق می افتد . البته برخی نژادها همان سال اول گل می دهد و پس از گل دادن خشک می گردد . در مورد کوتاه کردن هم چون گلدهی از نوک ساقه انجام می پذیرد بنابراین کوتاه کردن گیاه باعث عدم گلدهی در این سال می شود . اما سرعت رشد در فصل سرد سال نسبتا کم می شود .


Ali
ساعت21:25---15 آذر 1396
سلام
من واقعاً از مطالبی که گذاشته اید ممنونم یه سئوال داشتم جوانه های برگ گیاه من کم رنگ شده اند گیاه 30cm وآب و هوای گیاه هم مناسبه و حتی خاکش گلدان رو دو ماه پیش عوض کردم میخواستم ببینم این عامل طبیعی یا مشکلی هست؟؟
پاسخ:سلام. ممنون از لطف شما . روشن شدن رنگ برگها بیشتر به میزان نوری که به گیاه می تابد می باشد . البته کمی هم دمای هوا در آن موثر است . اما رنگ جوانه ها معمولا روشن تر از برگها می باشد . اما اگر منظورتان زرد شدن رنگ جوانه ها باشد که احتمالا شرایط نگهداری گیاه زیاد مناسب نیست . این گیاه به ندرت دچار آفت می گردد .


مهلا
ساعت13:51---13 آبان 1396
سلام من گیاه اشک تمساح رو. دوستم از روی گیاهش کند و ب به من داد که بکارم من داخل کودهای پیت ماس بیرونی کاشتم و توی پاسیو نگه داری میکنم.چن روز در میان اب دهم؟چقد طول میکشید تا بزرگ شوند؟؟؟ممنون بابت پاسخگوییتان
پاسخ:سلام . اگر منظورتون اشک گیاه باشه مدت زمان حدود دو تا سه ماه طول می کشه تا به اندازه 20 تا 30 سانتی متری برسه . اگر از قلمه استفاده نمایید رشد سریعتری داره خصوصا اگر از قسمت انتهایی گیاه قلمه تهیه کنید و سن گیاه مادر هم زیاد باشه در عرض حدود یک ماه به اندازه 20 تا 30 سانتی متری میرسه . البته میزان رشد گیاه به دمای هوا و نوع خاک و میزان آبیاری هم بستگی داره . دمای مطلوب بین 20 تا 30 درجه می باشد . میزان آبیاری نیز به شرایط محیط بستگی داره و معمولا برای گلدان 2 تا 3 روز یکبار و برای باغچه 3 تا 4 روز یکبار آبیاری لازم است . کلا نباید گذاشت خاک کاملا خشک گردد .


ارزو
ساعت13:44---20 مهر 1396
سلام علت لوله شدن برگ های اشک تمساح به صورت عرضی چیست؟
(گیاه من دما و اب و نور کافی دارد)
پاسخ:سلام . تا حالا با همچین موردی برخورد نکردم . اگر گیاه دچار کم آبی بشه معمولا لبه برگه ها روهم می چسبه . اما لوله نمیشه .


مهسا
ساعت18:58---16 مهر 1396
سلام گلدون اشک تمساح من تموم تابستون کنار پنجره توی حیاط بود.خوب قد کشید و برگهای سبز و رو به بالا داره ولی هوا که سرد شد یک شب آوردمش توی خونه توی پاسیو گذاشتم.برگهاش شل شدن و خودشونو ول کردن رو به پایین.لطفا راهنماییم کنید با تشکر
پاسخ:سلام . متاسفانه نمی دونم دلیلش چی هست . اما این گیاه سرمای هوا را کمی می تواند تحمل نماید . البته اگر دما به صفر ترسد .


مهسا
ساعت18:53---16 مهر 1396
سلام گلدون اشک تمساح من تموم تابستون کنار پنجره توی حیاط بود.خوب قد کشید و برگهای سبز و رو به بالا داره ولی هوا که سرد شد یک شب آوردمش توی خونه توی پاسیو گذاشتم.برگهاش شل شدن و خودشونو ول کردن رو به پایین.لطفا راهنماییم کنید با تشکر

nasii
ساعت0:34---13 مهر 1396
اشك تمساح من همش ريشه هاي نا بجا ميزنه و ريشه هاي خودش ميپوشه با اينكه كم اب ميدم مجبورم همش دوباره بكارمشون اما خيلي ضعيف شدن
پاسخ:سلام . این گیاه می تواند کم آبی را تحمل نماید دلیل آن هم این است که در پشت برگها روزنه چندانی نیست و در هنگام خشکی گیاه با روی هم قرار قرار دادن لبه برگها از تبخیر آب جلوگیری می نماید . اما اگر کم آبیاری شود پژمرده می گردد . خصوصا اگر در آفتاب باشد . در مورد ریشه های نابه جا هم اگر قسمت ابتدایی پوست گیاه پوسیده شده بهتر است دور آن کمی خاک بریزید .


pedi sunny
ساعت17:06---12 مهر 1396
اشك ما ريشه نالجا روي ساقه و كنار برگها در مي اورد و ضعيف و پژمرده شده و ريشه خودش پوسيده ميشود.
پاسخ:سلام . اگر گیاه شما رشدش زیاد شده باشد و قدش بلند شده بهتر است قسمت بالایی آن را قطع نمایید . اما در برخی مواقع در قسمتی که ساقه با خاک در تماس است پوست ساقه از بین می رود و گیاه ریشه نا به جا می زند و ضعیف می گردد که در این صورت بهترین کار ریختن خاک دور ریشه می باشد تا گیاه حفظ شود .


ابی
ساعت13:49---24 مرداد 1396
با سلام و تشکر از پاسخگویی شما .من دو ماهه که گل اشک خریدم و حدود 20سانته ولی تا حالا رشدی نداشته واز پایین دوتا برگش داره جمع میشه و داره خشک میشه .ابم هر چهار روز یه بار میدم روی برگاش یکم سفیدک داره علتش چیه ؟چیکار کنم رشد کنه
پاسخ:سلام . معمولا این گیاه بیشتر در فصل بهار و پاییز رشد می نماید و رشد آن در بهار بیشتر است . البته به نوع گیاه هم مربوط می شود و برخی انواع آن در فصل گرم بیشتر رشد می نمایند . بنابراین رشد نکردن گیاه در برخی فصول طبیعی است و همچنین برگهای پایین نیز ممکن است کم کم پژمرده شده و بریزند . میزان آبیاری گیاه نیز به شرایط محیط بستگی دارد . گیاه در سایه به راحتی می تواند کم آبی را تحمل نماید اما در آفتاب اگر در گلدان باشد حداقل دو روز یگبار به آبیاری نیاز دارد . در مورد سفیدی روی برگها اگر قارچ باشد که معمولا به صورت رشته های ریزی برگیاه ظاهر می شوند بهترین راه استفاده از قارچ کش ها می باشد . می توانید در صورت نداشتن قارچ کش ها کمی گوگرد را بر قسمت قارچی شده اسپری نمایید .


ابی
ساعت13:38---24 مرداد 1396
با سلاام وتشکر از پاسخگویی شما. من گل اشکو حدود دوماهه که خریدم و قدش 20 سانته ولی رشد نداره واز پایین دوتا برگش جمع شده و رو به خشکی میره .روی برگها کمی سفیدک داره چیکارش کنم رشدش خوب بشه .ابم هر چهار روز میدم
پاسخ:سلام . معمولا این گیاه بیشتر در فصل بهار و پاییز رشد می نماید و رشد آن در بهار بیشتر است . البته به نوع گیاه هم مربوط می شود و برخی انواع آن در فصل گرم بیشتر رشد می نمایند . بنابراین رشد نکردن گیاه در برخی فصول طبیعی است و همچنین برگهای پایین نیز ممکن است کم کم پژمرده شده و بریزند . میزان آبیاری گیاه نیز به شرایط محیط بستگی دارد . گیاه در سایه به راحتی می تواند کم آبی را تحمل نماید اما در آفتاب اگر در گلدان باشد حداقل دو روز یگبار به آبیاری نیاز دارد . در مورد سفیدی روی برگها اگر قارچ باشد که معمولا به صورت رشته های ریزی برگیاه ظاهر می شوند بهترین راه استفاده از قارچ کش ها می باشد . می توانید در صورت نداشتن قارچ کش ها کمی گوگرد را بر قسمت قارچی شده اسپری نمایید .


مهتاب
ساعت20:35---11 مرداد 1396
سلام . اشك زليخام ساقه بالاش حالا شل داشت و من مجبور شدم چوب قطوري رو بهش ببندم اما نتونستم اون چوب رو تو خاك فرو كنم. برگاهي پايينش خشك و در حال خشك شدنه و چندين تااز برگاي وسطش به سمت پايين خم شده( نسبت به برگاي اطرافش) (( گياهم حدود ٥٠cm . گلدونش موچكه و سه تا بچه اطرافش در اومده به اندازه حدود١٠cm. ٥ ماهه خريدم و تا به حال كودش ندادم)) ميشه راهنماييم كنيد كه آيا اين وضعيت طبيعيه؟ و اگر اشكالي هست ميشه بهم بگيد چكار كنم؟
پاسخ:سلام . در مورد تکیه گاه اگر چوب نازکی هم به عنوان تکیه گاه استفاده کنید مشکلتان حل می شود . خشک شدن برگهای پایین گیاه هم طبیعی است و این گیاه چندان به کود نیازی ندارد .


جمال
ساعت14:16---8 مرداد 1396
سلام گیاه اشک من از انتهای ساقه نزدیک خاک پوسیده ممنون میشم بگید چرا
پاسخ:سلام . پوسیدگی انتهای ساقه چندین دلیل دارد که ممکن است بر اثر قارچ باشد و یا شرایط نامناسب نگهداری و همچنین ضعیف شدن گیاه . البته رشد زیاد گیاه هم می تواند باعث پوسیدگی ساقه و آرام آرام خشک شدن گیاه گردد .


مهدی
ساعت18:18---3 مرداد 1396
سلام من گل اشک رو تازه از کسی گرفتم ریشه نداره میخواستم بدونم همینجوری باید بکارم یا باید بذارم ریشه کنه
پاسخ:سلام . همنجوری تو خاک بکارید ریشه می زنه . البته چند روز اول رطوبت خاک زیاد باشه .


مرتضی . پ
ساعت15:54---7 تير 1396
سلام
ممنون از اطلاعات شما ، از این گیاه زیاد دارم و تکثیر هم میکنم میخواستم بدونم آیا خواص منفی یا مثبتی هم دارند ؟ هر چه پاسخ ها خواندم ندیدم ، دارویی چطور ؟
پاسخ:سلام . متاسفانه من هم مانند شما گرچه این گیاه را زیاد دارم اما از خواص دارویی آن اطلاعی ندارم . در جایی هم ندیدم درباره خواص آن مطلبی نوشته شده باشد .


abbas
ساعت12:35---1 تير 1396
سلام من یک گل اشک تمساح دارم از ساقه شکسته میخواستم بدونم باید چکار کنم
اگر بخوام قلمه بزنم حتما باید وارونه باشه یا نه
میشه فقط از خاک باغچه و خاک برگ استفاده کنم
ممنون میشم باشه بدهید
پاسخ:سلام . خیر اگر ساقه وارونه باشد گیاه خیلی دورتر تولید ساقه جدید می نماید . بنابراین بهتر است قسمت پایین ساقه را در خاک قرار دهید . برای قلمه زدن هم می توانید از قلمه های حدودا 10 سانتی متری استفاده نمایید و اگر برگها ر قطع نمایید یا ننمایید چندان فرقی ندارد . البته اگر از قسمت انتهایی گیاه که جوانه در حال رشد دارد ، استفاده نمایید بهتر است برگهای بالایی را قطع ننمایید تا گیاه سریعتر رشد نماید . چند روز ابتدای قلمه زدن بهتر است رطوبت خاک زیاد باشد تا گیاه تولید ریشه نماید . برای نوع خاک هم بله می شود از خاک باغچه یا هر نوع خاکی که زیاد سفت نباشد مانند خاک رس استفاده نمود .


علیرضا
ساعت4:24---31 خرداد 1396
سلام ببخشید من یک اشک تمساح دارم ساقه اش شکسته میخواستم بدونم نمیشه پیوند بزنی ؟و اگر بخواهی قلمه بزنی باید حتما ساقه اش وارونه باشد و بهترین خاک چیه؟میشه فقط از پیت ماس و هومس استفاده کرد ممنون میشم پاسخ بدهید.
پاسخ:سلام . اگر منظورتون از پیوند زدن ، چسباندن دو قطعه ساقه به هم است که نه نمی شود . اما اگر ساقه کاملا خرد نشده باشد می توان با استفاده از تکیه گاه مناسب گیاه را سالم نمود . در مورد قسمت دوم خیر اگر ساقه وارونه باشد گیاه خیلی دورتر تولید ساقه جدید می نماید . بنابراین بهتر است قسمت پایین ساقه را در خاک قرار دهید . قسمت سوم بله می شود .


مهتا
ساعت18:33---29 خرداد 1396
اشک تمساح من سنگین شده چکارکنم و کج شده
پاسخ:سلام . بهترین کار استفاده از تکیه گاه می باشد و بستن گیاه به تکیه گاه البته به دلیل نرمی ساقه بهتراست با پارچه پهن و نه خیلی محکم به تکیه گاه بسته شود تا آسیبی نبیند .


علی
ساعت11:23---26 خرداد 1396
ممنونم

مهران
ساعت9:26---16 خرداد 1396
اطلاعات شما عالی بود
پاسخ:سلام . ممنون از نظر لطف شما .


مهلا
ساعت11:56---15 خرداد 1396
سلام.وقت بخیر.من یک اشک تمساح تقریبا۳ساله دارم که هنوزگل نداده.نزدیک به یک مترقدش هست،الان برگ های بالایی پرازبچه شده براش تکیه گاه هم درست کردم،ازنیمه ساقه چندتاریشه زده،میخواستم بدونم اگه ازاون قسمت جداش کنم وداخل یک گلدون دیگه بکارمش گلدهی به عقب نمی افته؟یاگلم خراب نمیشه؟
پاسخ:سلام . متاسفانه برخی موارد این گیاه گل نمی دهد . بعد از سه سال معمولا گیاه باید گل بدهد . اما اگر از ساقه ، ریشه بیرون زده یا به دلیل شرایط نا مساعد مانند کمبود رطوبت و نور کم است و یا گیاه به پایان عمر خود رسیده و اگر کمی برگها خود را جمع نمودند نشانه خشک شدن گیاه پس از مدتی می باشد که بهتر است از گیاه قلمه تهیه نمایید تا قسمت مادر هم بتواند باز رشد نماید .


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





سه شنبه 1 ارديبهشت 1394برچسب:اشك تمساح,گل طبقاتي,گياه,اشك عروس,شاخه, :: 20:9 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 211
بازدید دیروز : 146
بازدید هفته : 952
بازدید ماه : 5624
بازدید کل : 251863
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1