خارشتر ( خارآدور )
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

گياه خارشتر

گياه خارشتر كه هم خواص دارويي دارد و هم در مزارع و باغات به عنوان علف هرز شناخته مي شود . اين گياه به دليل اينكه ريشه هاي طويلي داشته و گاهي ريشه هاي آن در عمق 10 متري هم ديده شده در برابر كم آبي و نيامدن باران بسيار مقاوم مي باشد و نيز براي مبارزه با آن نيز به همين دليل ريشه زياد ، مبارزه با آن خيلي سخت است و از جمله علفهاي هرزي است كه كشاورزان را دچار مشكل مي نمايد . اين گياه در بيابانها رشد خيلي زيادي ندارد و حتي وقتي براي مدتي باراني نبارد خبري از رويش برگ كه معمولا در بهار برروي گياه سبز مي شوند نيست . اما اگر باران ببارد و يا در زمينهاي كشاورزي كه آبياري مي شوند به سرعت رشد كرده و ساقه هاي آن نيز پر از برگ مي شوند . اين علف هرز گذشته از مزاحمتهايي كه براي رشد گياهان مزرعه و يا باغ ايجاد مي كند به دليل داشتن خارهاي فراوان رسيدگي به گياهان به وسيله كشاورزان را نيز مشكل مي نمايد و براي كارهايي مانند وجين كردن و يا جمع آوري محصول باعث آزار كشاورزان مي گردد . در مزارع نعناع و يونجه اگر با دست محصول بريده شود باعث اذيت زياد مي شوند و حتي با دستگاه هم در كار دستگاه و هم جمع آوري محصول مزاحمت ايجاد مي نمايد . قدرت رويش اين گياه نيز بسيار زياد مي باشد به طوريكه مي تواند از زير آسفالت با ضخامت كم و يا كف سيماني نيز سر بر آورد و باعث خرابي كف سازي گردد . براي جلوگيري از اين خرابي بهتر است قبل از آسفالت كردن يا كفسازي هاي ديگر ، ريشه گياه را تا جايي كه مي شود از خاك بيرون آورد و مقداري سم يا مواد نفتي روي بقاياي ريشه ريخت تا از شر گياه راحت شد .

خواص دارويي

تا چندي پيش عرق خارشتر را يكي از بهترين داروها براي درمان سنگ كليه مي دانستند و افرادي كه كليه شن ساز داشتند و يا از شن كليه رنج مي بردند از عرق اين گياه استفاده مي كردند و آنرا بسيار مفيد هم مي دانستند . ولي اخيرا اعلام شده كه تحقيقات چنين اثري را براي اين گياه تأييد نمي كند . و معلوم نيست اثري كه بربيماران از خوردن عرق خارشتر حاصل مي گشت از كجا مي آمد . البته يكي از خواص عرق خارشتر ادرار آور بودن است كه اين اثر هنوز به وسيله طبيبان محترم رد نگشته است و شايد دليل مفيد بودن براي امراض كليوي نيز همين اثر باشد .  در گذشته طبق عقيده طبيبان سنتي گياه خارشتر داراي طبعي سرد بوده و امروزه طبع خارشتر را بسيار گرم و خشك مي دانند .امروزه اين گياه را براي لاغرشدن و سوزاندن چربيها مفيد مي دانند . و اين نظر تا كي دوام يابد و مانند نظرات قبلي خلافش ثابت نشود خدا مي داند .

            

خارشتر گياهي كاملا سبز مي باشد و از كل قسمتهاي گياه فقط گلهاي آن كه به رنگ قرمز مي باشد و نوك خارها كه به رنگ زرد است بقيه قسمتها كاملا سبز مي باشد و بيشتر عمل غذا سازي بر عهده ساقه هاي گياه مي باشد . چون در برخي سالها كه شرايط مناسب نباشد ممكن است برگها بر گياه ظاهر نگردند . ارتفاع گياه نيز برخلاف ريشه طويل آن به ندرت از يك متر بيشتر مي گردد و معمولا 60 تا 70 سانتي متر ارتفاع دارد . البته در شرايط استثنايي مانن رويش در بين گياهان مزرعه همراه گياهان بالا آمده و ممكن است از يك متر بيشتر ارتفاع داشته باشد البته در آنجا به گياهان ديگر تكيه نموده و مي تواند خود را بالا بكشد . ساقه هاي اين گياه ضخامت زيادي ندارند و شايد يكي از دلايل كوتاهي اين گياه نيز همين مسئله باشد . برگهاي گياه خيلي ريز و در حد 3 تا 5 ميليمتري بوده و به صورت بيضي شكل و معمولا در فصل بها بر گياه ظاهر مي گرند . گلهاي گياه نيز داراي رنگ قرمز بوده و داراي شهد شيريني مي باشد كه در هنگام گل دهي حشرات از شهد آن استفاده مي نمايند . در روي ساقه هاي اين گياه شيرابه اي توليد مي شود كه به ترنگبين مشهور است و گويند همان خوردني من كه در قر آن همراه با سلوي آمده همين ترنگبين مي باشد كه ابوريحان دريافت اين ترنگبين در نتيجه فعاليت يك نوع حشره و از شيرابه هاي خود گياه توليد مي گردد . به طوريكه اگر اين حشره نباشد ترنگبين توليد نمي گردد . مانند مرواريد كه حاصل تراوشات صدف است اما شرايط خاصي لازم است تا توليد گردد . اين گياه را در روستاي تنگ طه و مناطق اطراف با نامهاي خارشترو و خار آدور مي شناسند .  

            


نظرات شما عزیزان:

حسن
ساعت6:59---1 مهر 1394
چه گیاه عجیبی . معلوم نیست مفیده یا مضر .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 26 شهريور 1394برچسب:خارشتر , ترنگبين , علف هرز, مزرعه , باغ , تنگ طه, :: 21:49 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 53
بازدید هفته : 663
بازدید ماه : 5335
بازدید کل : 251574
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1