پرده داری مکه
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

شهر مکه برای اعراب از دیر باز از اهمیت ویژه ای برخوردار بود . به دلیل قرار گرفتن خانه کعبه در این شهر رفت و آمد مردم به اینجا برای زیارت ، زیاد بود و به طبع رفت و آمد ، بازرگانی نیز رونق خوبی داشت و بسیاری از کاروانهای بازرگانی نیز از این شهر گذر می نمودند . برای اداره بهتر خانه کعبه مناصبی ایجاد شده بود که مهمترین آنها پرده داری خانه کعبه و کلید داری آن بود . که از زمان حضرت اسماعیل به بعد در دست فرزندان ایشان بود تا زمانی که طایفه خزاعه از یمن به مکه آمدند و در حدود قرن دوم میلادی فرمانروایی مکه و کلیدداری کعبه را از فرزندان اسماعیل گرفتند . ولی بعد از مدتی طایفه عدنان آنان را شکست دادند و کلید داری به اولاد اسماعیل بازگشت . در قرن پنجم میلادی فرمانروایی مکه با قبیله خزاعه بود در این زمان قصی بن کلاب که از نوادگان حضرت اسماعیل بود در مکه زندگی می کرد قصی دارای هوشی فوق العاده بود و با کیاستی که داشت با دختر فرمانروا ازدواج نمود . به آن امید که بتواند بعد از پدر زنش جانشین او گردد . اما زمانی که پدر زنش شغلش را بعد از مرگ به دخترش که زن قصی بود پیشنهاد داد او از پذیرش شغل پدر سرباز زد و پدر هم شغلش را به پسرش که عقل چندانی نداشت واگذاشت. قصی توانست این شغل رابه بهایی اندک از برادر زن خود بگیرد که در نتیجه بین قبیله خزاعه و قریش بر سر این منصب نزاع درگرفت و کار به حکمیت افتاد که مقام پرده داری به جناب قصی رسید . پس از قصی این منصب به فرزندش عبد مناف رسید . عبد مناف چندین پسر داشت که از بین همه این منصب را به هاشم سپرد اما شمس و فرزندانش از این تصمیم پدر ناراضی بودند و در این بین یکی از فرزندان شمس به نام امیه به مخالفت با هاشم پرداخت و پس از مدتی کشمکش قرار شد ماجرا را به حکمیت بگذارند و حکمیت را نزد یک کاهن خزاعی بردند و او به نفع هاشم حکم نمود . امیه شرط کرده بود در صورت شکست در حکمیت 50 شتر به هاشم بدهد و نیز مدت 20 سال نیز از حجاز برود و به همین دلیل او از حجاز به شام کوچ نمود و این ماجرا آغازی شد بر اختلاف و دشمنی بنی امیه با بنی هاشم که بعدها خاندان پیامبر گرامی اسلام از بنی هاشم و اولادش  از کینه های بنی امیه در امان نبودند . پس از هاشم نیز پسرش عبدالمطلب و پس از او ابوطالب پرده دار وکلیددار کعبه بودند .

سران قریش برای اهمیت دادن به مکه و نیز برای اینکه هر تیره منصبی داشته باشد مناصب زیادی را در رابطه با مکه ایجاد نمودند که برخی فقط دارای یک نام بود و عملا چندان کاری انجام نمی داد . مناصبی که وجود داشت عبارت بودند از : دربانی و پرده داری – آب دادن به حجاج – رفاده یا مهمان داری – پرچم داری – دار الندوه یا شوری – سرداری – پرداخت دیه – اعنه – ایسار – دادرسی – نگهبانی  که این مناصب بین تیره های مختلف قریش ازجمله هاشمیان – امویان – نوفل – عبدالدار – اسد – تیم – مخزوم – عدی – جمح – سهم و غیره تقسیم شده بود که دو طایفه بنی هاشم و بنی امیه مهمتر از بقیه بودند . که مثلاً بنی هاشم پرده دار و کلیددار و بنی امیه پرچم دار  بودند .

منبع : تاریخ تمدن اسلام


نظرات شما عزیزان:

الهه
ساعت10:00---21 اسفند 1393
چه دشمنی دیرینه ای داشتن اینها با هم .

بتی
ساعت23:14---20 خرداد 1391
ممنون که به من سر زدی. وبلاگ ات خوبه و مطالبه مفیدی داره.

فرهاد
ساعت7:59---16 خرداد 1391
دشمنی بنی امیه با اولاد پیغمبر ریشه دار و عمیق بوده است .

ابوالفضل
ساعت8:47---7 ارديبهشت 1391
چندان اعتباری به سخنان جرجی زیدان نمی باشد .چون مسلمان نیست .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:مکه,اعراب,بنی هاشم,پیامبر,کعبه,اسماعیل, :: 1:42 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 67
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 663
بازدید ماه : 5335
بازدید کل : 251574
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1