آفات انار
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

 

درخت انار دارای آفتهای فراوان می باشد که برخی مستقیما بر میوه اثر گذاشته و آنرا از نظر کمیت و کیفیت نامرغوب می سازد و برخی بر قسمتهای دیگر درخت مانند برگ و شاخه اثر گذاشته و به طور غیر مستقیم بر میوه انار اثر می گذارند .

از مهمترین آفتهایی که مستقیما بر خود میوه اثر می گذارد کرم گلوگاه انار است که باعث له شدن انار می گردد .  البته له شدن انار دلایل دیگری به جز کرم گلوگاه هم دارد که بیشتر فیزیکی و یا ناشی از نگهداری نامناسب از درخت می باشد .

 

 

براي مبارزه با اين آفت بايد از سال قبل به فكر افتاد و تمام انارهايي كه بر درختان مانده حتي انارهاي كوچك يا انارهايي كه از آنها فقط پوستي باقي مانده را از باغ بيرون برده و آنها را آتش زد تا پناهگاه كرم از بين برود همچنين بيرون بردن آشغالها از باغ نيز كمك بزرگي براي مبارزه با اين آفت حساب مي شود .

پس از آلوده شدن باغ انار نيز بهترين روش مبارزه چيدن تمامي انارهاي له و بيرون بردن سريع آنها از باغ مي باشد . البته عده اي گلوگاه انار را از پرچمها خالي كرده و گاها درون آنرا با خاك پر مي كنند تا كرم نتواند وارد انار شود كه چندان موثر نيست و هزينه بر مي باشد .

 

 

آفت دیگر ترکیدن انار است که باعث شکافته شدن انار و کم شدن کیفیت انار و دشواری حمل و نقل انار می گردد که باز بیشتر به دلایل داشت نامناسب درخت می باشد  . تركيدن انار بيشتر بر اثر كم و زياد شدن مقدار آبياري درخت مي باشد . خصوصا اگر درخت دچار كم آبي گردد ميوه هاي آن بيشتر مي تركد . كه با تنظيم كردن مقدار آبياري مي توان از اين خسارت جلوگيري نمود . همچنين سرد شدن هوا نيز بر ميزان تركيدن انار مؤثر است . در فصل پاييز كه تغييرات دما در شب و روز بيشتر است ، ميوه ها بيشتر مي تركند . كه اگر دور باغ درختان بلند مانند گز باشد از تغييرات دمايي و تركيدن انار تا حدودي جلوگيري مي شود . رقم انر نيز در ميزان تركيدگي آن مؤثر مي باشد . به طور كلي هرچه پوست انار نازكتر باشد ميزان تركيدگي آن بيشتر مي باشد . امابرخي رقمها هستند كه با داشتن پوست نازك در مقابل تركيدگي مقاومند . مانند انار جزي تنگ طه و انار شهوار تنگ طه كه هر دو از ارقام داراي پوست خيلي نازك و البته مقاوم در مقابل تركيدگي مي باشند .

 

تركيدن انار

 دیگر آفت کنه انار می باشد که هم مستقیم با حمله به میوه باعث کم آبی و بد مزه شدن میوه شده و هم با حمله به برگهای درخت باعث کمبود مواد غذایی و در نهایت خرابی میوه می گردد . البته كنه بيشتر به درختان نسبتا ضعيف حمله مي كند و با تقويت درخت اثر اين آفت كم مي گردد . البته دماي بالا نيز در كم شدن اثر كنه مؤثر است . براي مبارزه غير سمي نيز مي توان از كفشدوزك كمك گرفت . نشانه حمله ي كنه به درخت ابتدا در برگها ظاهر مي شود و پشت برگها كه كنه به آن مي چسبد تيره رنگ شده و روي برگ رنگ پريده و دانه دانه سفيد مي شود . البته ميوه هاي قسمتي كه مورد حمله قرار گرفته نيز كم آب شده و بيشتر مي تركند و بد شكل نيز مي گردند .

 

 

آفت دیگر کرم ساقه خوار درخت می باشد که با حمله به شاخه های درخت و سوراخ نمودن شاخه و استفاده از مواد غذایی درخت باعث خشک شدن همان شاخه می شود و باعث خشک شدن میوه ها می گردد و حتی اگر شاخه به طور کامل خشک نگردد باز به دلیل کمبود مواد غذایی درخت باعث زرد شدن درخت و نامرغوبی میوه می گردند .

بهترين راه مبارزه با اين آفت هرس هرساله درخت و بريدن شاخه هاي خيلي پير مي باشد . و در صورت مشاهده بهتر است شاخه اي كه مورد حمله قرار گرفته ازكمي قبل تر از محلي كه ضعيف شده بريده شود و به جايي دور از باغ برده شود . تقويت درخت و آبياري بيشتر خصوصا در اطراف درختاني كه در كنار باغ هستند نيز در مبارزه با اين آفت مناسب مي باشد .

دیگر کرم سفید ریشه خوار است که در قسمتی از دوران زندگی به صورت لارو و در قسمتی به صورت سوسک می باشد و با خوردن ریشه درخت باعث تضعیف درخت می گردد . و به ندرت در درختان تازه کاشته شده باعث خشک شدن کامل درخت می گردد .

 از دیگر آفتهای مهم انار شته می باشد که با حمله به برگها و گاهی خود میوه و استفاده از مواد غذایی آماده گیاه باعث افت کیفیت و کمیت میوه می گردد . شته معمولا در اوايل بهار به درخت حمله مي كند و ابتدا از پاجوشها شروع مي كند . بهتر است پاجوشها را تا حدود اواسط بهار از درخت جدا نكرد تا شته به قسمتهاي بالايي درخت حمله نكند . با گرم شدن هوا حدودا فعاليت شته ها كم مي شود .  

تقریباً هیچکدام از این آفتها را نمی توان با مواد شیمیایی از بین برد . بیشتر باید درنگهداری از درخت انار شیوه های دیگر به کار برد تا از آفت مصون بمانند . حتی در آفت کنه و شته که مواد شیمیایی روی آنها اثر می گذارد ، اگر از راه تقویت درخت و نگهداری مناسب با آفت مبارزه گردد نتیجه بهتری عاید می شود .  


نظرات شما عزیزان:

حسن
ساعت10:05---16 ارديبهشت 1394
عالی بود .

مترجم
ساعت21:18---12 آذر 1392
انار بهترین میوه روی زمین از نظر من
فقط اگه به خوبی با این نوع آفات مبارزه بشه اناری با کیفیت و خوشمزه به دست مشتری ها میرسه


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 9 آذر 1392برچسب:آفات انار,كرم گلوگاه,درخت,فيزيكي,كنه, , :: 17:11 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 73
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 669
بازدید ماه : 5341
بازدید کل : 251580
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1