اشكالات كتاب رياضي كلاس سوم دبستان سال 92
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

كتاب رياضي سال سوم ابتدايي كه به دليل عجله داشتن در تأليف و توزيع كتاب داراي اشكالات فراواني مي باشد كه بيشتر اين اشكالات را بايد مصححان گرامي بر طرف مي كردند اما خيلي از اشكالات در كتاب باقي ماند تا سبب سردرگمي دانش آموزان و اولياي آن ها و نيز معلمان گرامي گردد . و همچنين اعتماد دانش آموزان را به كتاب كه تا امروز به عنوان منبع موثق به آن نگاه مي كردند كم كند و به هر چيزي در كتاب مطابق ميلشان نبود شك كنند .اثر نامطلوب ديگر كم شدن اعتماد دانش آموز و اولياي آن ها به مدرسه و معلم به عنوان اركان آموزش و پرورش مي باشد . شايسته است مسئولان امر در تأليف كتابهاي درسي كه با گروه كثيري از مردم سروكار دارد نهايت دقت را بنمايند تا ديگر اين گونه حوادث تكرار نشود و ديگر شاهد اشتباهات بسيار در كتب درسي نباشيم . چرا كه مثلا همين كتاب رياضي براي بيش از يك ميليون دانش آموز عزيز پايه سوم مي باشد كه اگر معلمان اين پايه و نيز اولياي دانش آموزان را در نظر بگيريم در مي يابيم كه با سهل انگاي چه ظلمي را در حق گروه كثيري ازافراد  انجام مي دهيم . در اين قسمت تعدادي از اشكالاتي كه در كتاب مشهود است را آورده ام .

اشكالات كتاب رياضي كلاس سوم دبستان سال 92

ابتدا از تصوير روي جلد شروع مي شود . در تصوير روي جلد يكي از بچه ها با نقاله كار مي كند كه در كلاس سوم كار با نقاله وجود ندارد .

در تصوير صفحه اول در قسمت پايين سمت چپ دانش آموز شكلي را روي چيزي نصب كرده كه جمع 5 = 2 + 3 را نشان مي دهد اما به جاي آن 6 = 3 × 2 نوشته شده است .

در صفحه  8 سؤال 1 الگوي اول با شكل است و دقيقا زير آن الگويي بدون شكل آمده است كه دانش آموزان الگوي دوم را به الگوي اول مربوط مي دانند . بهتر بود مورد دوم در يك سؤال جداگانه قرار مي گرفت يا همراه با تصوير بود و يا كمي بيشتر با مورد اول فاصله داشت تا دانش آموزان را دچار سردرگمي نكند .

در صفحه 9 سؤال 4 براي يافتن جواب بايد الگورا از آخر به اول يا به عبارتي از سمت راست به چپ بنويسيم كه هنوز دانش آموز با آن آشنايي ندارد . پس بهتر است اول او را با الگوي معكوس آشنا ساخت و بعد چنين سؤالي مطرح نمود .

در صفحه  11 سؤال 2 در شكلهاي رديف آخر الگوي خاصي جهت شمارش نيست و دانش آموز صرفا با شمردن مي تواند جواب را به دست بياورد در حالي كه موضوع اين قسمت شمارش چندتا چند تا مي باشد . بهتر است شكلهاي رديف دوم عوض شود .

در صفحه 13  بگرد و پيدا كن شكل مكعب در بين اشياي موجود در تصوير نمي باشد .

در صفحه  14 سؤال 2 مورد دوم رديف دوم و سوم داراي يك جواب است . بهتر است ازتكرار دو رديف خودداري شود و يكي از اعداد عوض شود .

در صفحه 16  سؤال 1 برنامه ساعت كاري مدرسه علي از ساعت 8 تا 2 بعد از ظهر است و در مدرسه هم ناهار مي خورند كه امروزه در مدارس ابتدايي كمتر مدرسه اي پيدا مي شود كه چنين برنامه اي داشته باشد . مورد ديگر نماز خواندن از ساعت 6 صبح به بعد مي باشد چرا كه تا ساعت 6 علي خواب است .  و در خيلي مناطق ديگر آفتاب طلوع كرده و شخص نمي تواند نماز بخواند . مورد ديگر در برنامه علي به جز درس خواندن و كارهاي ضروري ديگر خبري از انجام كارهاي ديگر مانند كمك كردن به افراد خانواده و غيره نمي باشد كه بهتر است آن هم در برنامه گنجانده شود تا دانش آموز ان ديگر فكر نكنند كه ديگر نبايد در كارها به ديگران كمك كنند .

در صفحه  17 باز مانند صفحه قبل خبري از كمك كردن به ديگران در انجام كارهاي خانه يا حتي مرتب كردن اتاق و وسايل خود نيست . مورد ديگر اينكه در يك ساعت هم نماز مي خواند و هم شام مي خورد و تازه قسمتي از همين يك ساعت را استراحت مي نمايد كه باز خيلي منطقي به نظر نمي رسد .و مورد ديگر خوردن شام در آخر شب و خوابيدن بعد از آن است كه با توجه به فرهنگ ديني ما كار درستي نيست و بيشتر فرهنگ بيگانه را ترويج مي دهد .


در صفحه 19  حدس بزن  نوشته شده محلي كه خط كشيده شده را ببريم ، اما در شكل هيچ خطي كشيده نشده است .

 

در صفحه 29  سؤال 1 طرح فرش با خطوط نشان داده شده متقارن نمي باشد . بهتر است فقط خط تقارن افقي بماند البته خط تقارن عمودي را هم مي توان رسم نمود و همچنين قسمت پايين فرش ريشه ندارد كه بايد براي آن ريشه گذاشت .

 

در صفحه 28  سؤال 1 با توجه به هدف درس كه معرفي عدد هزار است در سطر سوم به جاي 5 جعبه بايد نوشته شود 10 جعبه تا حاصل عدد هزار گردد . مورد ديگر در كشور يا سكه 10 ريالي رايج است يا 1000 ريالي و هر دو اينها با هم رايج نمي باشد و بهتر بود به جاي سكه 1000 ريالي از اسكناس 1000 ريالي نام برده مي شد .

 

در صفحه 30 دليل بياور عنوان شده كدام شكل باز شده مكعب است ؟ در صورتي كه دو تا از شكلها باز شده مكعب مي باشند . مورد 2 و مورد 5 از سمت چپ . و بهتر بود يا سؤال درست شود و به جاي شكل نوشته شود شكلها و يا يكي از شكلها حذف گردد .

 

بقيه اشكالات در پست بعد .


نظرات شما عزیزان:

دانیال
ساعت9:24---20 اسفند 1392
کتابهای کلاس سوم خصوصا کتاب ریاضی که همه اش اشکال هست پس نویسنده ها پول بابت چی میگیرن .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:رياضي سوم ابتدايي , مكعب ,الگو , دلار, :: 17:18 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 3227
بازدید هفته : 4093
بازدید ماه : 5863
بازدید کل : 257570
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1