تعيين تعداد جمله در زبان فارسي
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

براي پيدا كردن جمله در زبان فارسي بايد توجه نماييم به جز جمله هايي كه ما به عنوان معمول جمله مي شناسيم و داراي فعل هستند ، عبارات ديگري را نيز به عنوان جمله محسوب مي گردند . مانند شبه جمله ها كه شامل مناداها و صوتها مي شود . كه گر چه فعلي در جمله وجود ندارد اما در معني جمله فعل موجود است و بنابراين به عنوان جمله حساب مي گردند و همچنين در برخي موارد فعل جمله به قرينه لفظي يا معنوي حذف مي گردد و ما بايد فعلهاي حذف شده را نيز به حساب آوريم . مانند : لفظي -  توانگري به هنر است نه به مال و بزرگي به عقل است نه به سال كه در آن دو فعل است حذف گرديده است . اما معنوي مانند گيرم كه تومدركت را گرفتي . چه فايده ؟ كه فعل دارد حذف شده كه قرينه اي هم در عبارت ندارد ولي از روي معني در ميابيم كه فعل حذف شده است .در شمارش فعلها بايد توجه نمود كه گاهي فعل مخفف مي گردد و حتي گاهي ممكن است به صورت يك حرف در آيد كه باز فعل حساب شده و بايد شمرده شود مانند : « درآ درآ عراقي كه تو هم از آن مايي »  كه فعل بيا به صورت مخفف «آ »در آمده و فعل هستي هم به صورت مخفف «ي» در آمده كه عبارت داراي سه جمله مي باشد كه البته هر سه فعل آن به صورت مخفف به كار رفته اند . در برخي موارد نيز كلمه اي شكل فعل دارد اما در متن فعل حساب نمي شود مانند رفت و آمد مردم در خيابانهاي شلوغ مشكل است . كه رفت و آمد شكل فعل را دارند اما در اينجا فعل حساب نمي شوند .

بنابراين براي شمردن تعداد جمله هاي يك متن ابتدا تمام فعلهاي متن را مي شماريم و بعد فعلهايي كه به قرينه حذف گرديده اند را مي شماريم و در آخر نگاه مي كنيم ببينيم متن داراي شبه جمله ( منادا يا صوت ) مي باشد يا نه .  منادا معمولا با حرف ندا مي آيد كه در فارسي حروف ندا زيادند ولي معروفترين آنها عبارتند از :« اي ، يا ، ايا ، هلا  و.... » البته گاهي حرف ندا را در عبارت حذف مي كنند . ولي لحن كلام به گونه اي است كه مي شود منادا بودن را تشخيص داد . مانند : مردم ، شما بايد بدانيد كه چگونه زندگي كنيد . كه حرف ندا از ابتداي جمله حذف گرديده ولي مي توان دريافت كه مردم چون مورد خطاب قرار گرفته اند بنابراين منادا مي باشد .

صوتها معمولا كلمه يا كلماتي هستند كه قسمتهايي از جمله مي باشند و بقيه جمله حذف مي گردد . پس بايد همان كلمه صوت را به عنوان يك جمله حساب كنيم . مانند آفرين كه در اصل آفرين بر تو باشد بوده است كه از اين جمله تنها كلمه اول مانده و بقيه حذف شده اند اما از گفتن كلمه آفرين همان معناي جمله ي كامل منظور مي باشد . اصوات براي برخي كارها به كار مي روند مانند :

برای تاسف و درد مانند :  آه، وای ،فریاد ، درد ، دریغا

برای دستور مانند :  خاموش ، ساکت ، یالله ، بسم الله

برای تعجب مانند :   عجبا ، شگفتا ، به ، وه  

برای آرزو و مانند :  کاشکی ، کاش ، ای کاش براي دعا مانند :  آمین ، الهی ، بارالها

برای تشویق مانند : به به ، آفرین ، مرحبا ،بارک الله

برای تنبیه و تحذير مانند :  امان ، الامان ، مبادا ، زنهار ، هان

برای احترام  مانند : چشم ، به چشم ، بله قربان

برای قبول و تصدیق مانند :   بله ، آری


نظرات شما عزیزان:

امیررضا کریم زاده
ساعت20:46---2 آبان 1395
عالی هست
مرسی از کمکتون.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:فعل , فارسي , جمله , فعل , منادا , شبه جمله, :: 19:40 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 173
بازدید دیروز : 175
بازدید هفته : 944
بازدید ماه : 5616
بازدید کل : 251855
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1