گل سرخ
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

گل محمدی که بیشتر در روستاهای لایزنگان و نوایگان و تنگ طه برداشت می شود بیشتر به صورت دیم و در تنگ طه و قسمتی از لایزنگان به صورت آبی می باشد البته این گیاه به آب چندانی نیاز ندارد و معمولا کشاورزان زمینهای نامرغوب خود را به این گیاه اختصاص می دهند .

گل محمدی انواع مختلفی دارد که در این منطقه معمولا دو نوع آن بیشتر وجود دارد گل معمولی که بوته و شاخه های آن خار دارند و نوع دیگر معروف به تناله که خار آن بسیار کم می باشد البته نوع تناله از عطر و بوی کمتری نسبت به نوع معمولی برخوردار بوده به همین دلیل قیمت آن نیز ارزانتر می باشد .

معمولا چیدن گل به دمای هوای منطقه بستگی دارد و هر چه هوا سردتر باشد برداشت گلها دورتر انجام می گیرد . برداشت گل معمولا از اویل اردیبهشت آغاز می گردد . کار گل چینی بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد . بیشتر گلها را به دلیل اختلاف قیمت غنچه با گل باز شده به صورت غنچه باز نشده می چینند که به آن به اصطلاح محلی پیک می گویند . اگر در چیدن گلها عجله نکنند پیکها باز شده و همچنین گلبرگ گلهای باز شده نیز می ریزد و دیگر قابل به استفاده نخواهد بود بنابراین در طول مدت گل چینی کشاورزان باید از صبح تا شب مشغول کار باشند تا آسیبی به محصول آنها نرسد .

خوب است کمی هم با خواص گل سرخ آشنا گردیم .

گل سرخ مقوي روح، نشاط آور، ضد افسردگی و ضد عفوني كننده و مسهل خوبي است. تب را پايين مي‏آورد.چكاندن عصاره آن در بيني، سردرد را درمان مي‏كند.
گلبرگهاي خشك شده گل سرخ ، التيام دهنده زخم است. پاشيدن گلبرگهاي خشك آن روي زخم، آنها را ضد عفوني كرده و التيام مي‏دهد. ضماد آن را جهت درمان زگيل و لكه‏هاي جلدي و روييدن گوشت تازه و تحليل ورمها توصيه كرده‏اند.

معمولا با گل سرخ به جز در دارو سازی و استفاده مستقیم به عنوان دارو مواد دیگری هم می سازند که از جمله ساخت مربای گل می باشد که در این منطقه کمتر انجام می شود محصول مهم  دیگری که از گل می گیرند گلاب است . طبق شواهد موجود ایرانیان اولین کسانی بودند که به عرق گیری از گیاهان و خصوصا گلاب گیری مشغول گردیدند  . در این منطقه امروزه چندین کارخانه گلاب گیری وجود دارد که از گلها که بیشتر هم گلهای تازه و خشک نشده می باشد .گلاب تهیه می کنند که از کیفیت خوبی نیز برخوردار است .همچنین کارگاه های کوچک که به صورت سنتی به گلاب گیری مشغولند نیز در این منطقه زیاد است . البته به دلیل زیادی گل در این منطقه بیشتر گلهای اینجا به شهرهای دیگر و حتی به کشورهای دیگر فرستاده می شود .

تعدادی از خواص گلاب از این قرارند :

- گلاب برای بیماری های گوارشی مانند نفخ، دل به هم خوردگی و اسهال مزمن مفید است.
-
گلاب در رفع دردهای روماتیسمی نیز موثر است و قلب و معده را تقویت می کند، اضطراب را از دل دور می کند .
-
از بُخور آن می توان برای درمان گلودرد و بیماری های تنفسی استفاده نمود. بهترین نوشیدنی برای کسانی است که دچار خونریزی سینه و گلو هستند.
براى معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خورانیدن گلاب همراه با مقداری یخ است، به قدرى كه تولید قى نموده و صفرا را خارج نماید. نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین مى برد و بدن را تقویت مى كند.



 


نظرات شما عزیزان:

مهران
ساعت7:39---17 فروردين 1391
گل محمدی بیشتر در نوایگان است .و تنگ طه هم گل دیم ندارد .

arsam
ساعت21:17---21 اسفند 1390
درود
فكر كنم خيلي وقت هست نمياي به ما سر بزني


محمد
ساعت8:26---10 اسفند 1390
گل محمدی یکی از بهترین گیاهان دارویی است که خواص بیشمار دارد .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:گلاب,معالجه,روماتیسم,سینه,تنگ طه, :: 11:46 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 53
بازدید هفته : 692
بازدید ماه : 5364
بازدید کل : 251603
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1