تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

1 -مكعبي داريم كه از 1000 مكعب كوچك ساخته شده است 5 سطح از شش سطح مكعب را رنگ نموده ايم . اگر مكعبها را از هم جدا نماييم تا 1000 مكعب به دست آوريم :

الف - چند مكعب داريم كه فقط يك سطح رنگ شده دارند ؟

ب - چند مكعب داريم كه فقط دوسطح رنگ شده دارند ؟

ج - چند مكعب داريم كه بيش از دو سطح رنگ شده دارند ؟

2 - دارا 23000 تومان دارد و روزی 1000تومان خرج می کند ،سارا 5000 ریال دارد و روزی 5000 ریال پس انداز می کند.پس از چند روز پول دارا و سارا با هم مساوی می شود ؟

3 - افراد خانواده سينايي با هم به گردش رفتند آنها در راه خود به يك رودخانه رسيدند كه قصد عبور از آن را داشتند اما رودخانه با وجود آرام بودن خيلي عميق بود و هيچكدام از افراد خانواده هم شنا بلد نبودند به ناچار يك قايق موتوري پيدا كردند كه هر بار مي توانست تا حدود 90 كيلوگرم را با خود حمل نمايد . تعداد افراد خانواده سينايي 10 نفر فرد بزرگسال كه هر كدام حدودا بين 80 تا 90 كيلوگرم جرم دارند و 5 نفر كوچك كه هر كدام بين 40 تا 45 كيلوگرم جرم دارند .و همه هم قايق راني بلدند . اگر عرض رودخانه 500 متر باشد ، حداقل مسافتي كه بايد قايق بپيمايد تا همه را به طرف ديگر رودخانه برساند چند كيلومتر است ؟

4 - مجموع اعداد 6561 - 2187 – 729 – 243 – 81 – 27 – 9 – 3  را بدون جمع كردن همه عوامل با هم پيدا نماييد .

جوابها در ادامه مطلب ....



ادامه مطلب ...
سه شنبه 30 دی 1393برچسب:سرگرمي رياضي,مكعب,تصاعد,حساب,قايق, :: 19:34 :: نويسنده : ابوالفضل

1- مساحت مزرعه نيما 1/2 هكتار است . او ثلث مزرعه خود را گندم و ربع آنرا پياز و خمس آنرا سير كاشته است و قصد دارد بقيه را نعناع بكارد .او چند متر مربع براي كشت نعناع در اختيار دارد ؟

2 - در يك مزرعه روي هم 123 گوسفند و شتر مرغ وجود دارد وتعداد پاهاي آن ها روي هم 370 تا مي باشد در اين مزرعه چند گوسفند وچند  مرغ وجود دارد ؟

3 - سه كسر بنويسيد كه بين  باشند .

4 - چهار كسر  را به ترتيب از كوچك به بزرگ بنويسيد .

5 - گرگها به گله ميرزا نوروز حمله بردند در روز اول ثلث همه گوسفندان ميرزا نوروز را از هم دريدند . در روز دوم باز به گله حمله نمودند و اينبار ثلث گوسفنداني كه باقي مانده بود را از هم دريدند . در روز سوم  نيمي از گوسفنداني كه باقي مانده بود را از هم دريدند و در روز چهارم خمس آنچه باقي مانده بود را از هم دريدند . ميرزا نوروز كه ديد حريف گرگها نمي شود باقي گوسفندان را كه 48 راس بود فروخت . تعداد گوسفندان ميرزا نوروز در ابتدا چقدر بوده است ؟

6 - كرمي وارد يك سيب شد و در روز اول كه اشتياق زيادي به خوردن سيب داشت ثلث سيب را خورد . اشتهاي كرم در روز دوم كمتر شد و او ثلث آنچه از سيب باقي مانده بود را خورد . در روز سوم نيز كرم ثلث آنچه از سيب از روز دوم مانده بود را خورد و از سيب خارج شد . اين كرم چه كسري از سيب را نخورده است ؟

7 - مي خواهيم براي جابه جا نمودن الوارهاي سنگين كه طول آن ها 14 متر است آن ها را روي دو چوب كاملا گرد قرار دهيم كه شعاع هر چوب 15 سانتي متر است . اگر قرار باشد الوارها را 6 متر جابه جا نماييم چوبها بايد حداقل در چه فاصله اي از نوك الوارها قرار دهيم ؟ چوبها را بايد چند دور بچرخانيم تا الوارها 6 متر به جلو بروند ؟

8 - فرشيد و جمشيد و احمد يك ساختمان را با هم رنگ نمودند و 420000 تومان دستمزد گرفتند . نسبت كار فرشيد به احمد مثل 3 به 5 است و جمشيد نصف احمد كار كرده است . دستمزد هر كدام چند ريال مي شود ؟



ادامه مطلب ...
سه شنبه 16 دی 1393برچسب:رياضي كلاس ششم,محيط,نسبت,مسأله,ميرزا نوروز, :: 22:4 :: نويسنده : ابوالفضل

نمونه سؤال رياضي پايه ششم ابتدايي به صورت ورد در ادامه مطلب

براي اندازه گيري هر كدام چه واحدي مناسبتر مي باشد ؟

الف – طول كلاس درس                     

 ب – ضخامت شيشه پنجره      

 ج – گنجايش استكان چاي

د – مساحت فرش 

قد علي 1/27 متر و قد دوستش رضا 10 سانتي متر از او بزرگتر است قد رضا چند سانتي متر مي باشد .؟

مقدار تقريبي اعداد را با تقريب كمتر از 10 به دو روش گرد كردن و قطع كردن بنويسيد .

لطفا براي مشاهده نمونه سؤالات به ادامه مطلب مراجعه نماييد .

 



ادامه مطلب ...
دو شنبه 15 دی 1393برچسب:رياضي ششم,كسر,مساحت,گنجايش,عمليات, :: 18:21 :: نويسنده : ابوالفضل

منوچهري كه به دليل توصيفهاي نابي كه از طبيعت و خصوصا بهار نموده او را شاعر طبيعت مي نامند شعري جالب دارد كه در آن از ابتدا تا بيت آخر به توصيف يك اسب مي پردازد و هر اندام و حركت اسب را به چيزي مانند مي كند و در بيت آخر كه هدف شاعر است به گلايه اي زيبا از شاه مي پردازد كه به او اسبي اينچنين داده است اما زين اسب را به او نداده است و اسب بدون زين هم مانند كوزه بدون دسته مي باشد كه هم حمل كردن كوزه بدون دسته مشكل است و هم احتمال افتادن كوزه و خرد شدنش خيلي زياد است همچنان هم سوار اسب بي زين شدن مشكل بوده و در صورتي كه اين سختي را هم تحمل نمايي باز احتمال فرو افتادن از اسب و زخمي شدن مي باشد .همچنين در اين شعر انواع صنايع ادبي را به كار مي برد كه شعر را بسيار زيبا مي نمايد .

آفرین زان مرکب شبدیز فعل رخش خوی            اعوجی مادرش و آن مادرش را، یحموم شوی

گاه بر رفتن چو مرغ و گاه پیچیدن، چومار          گاه رهواری چو کبک و گاه برجستن، چو گوی

چون نهنگان اندرآب و چون پلنگان بر جبال        چون کلنگان در هوا و همچو طاووسان به کوی

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 4 دی 1393برچسب:منوچهري , طبيعت , شبديز , لف و نشر,مراعات نظير, :: 23:24 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 557
بازدید دیروز : 652
بازدید هفته : 1209
بازدید ماه : 4010
بازدید کل : 250249
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1