تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

در آغاز كتاب عطار بعد از ستايش خدا و نعت پيامبر اكرم به بيان داستان سير و سلوك مي پردازد . در قسمت اول مجمع مرغان را مي گويد . در اين قسمت ابتدا به تعريف از هدهد كه در داستان او نقش پير و مرشد را در طريقت برعهده دارد ، تعريف مي كند و چند خصوصيت او را بيان مي دارد كه يكي از مهمترين خصوصياتي كه بايد هدهد به عنوان پير و مرشد برعهده داشته باشد رازداري مي باشد.

    « تا صاحب سر سليمان آمدي       از تفاخر تاجور زان آمدي

    ديو را در بند و زندان باز دار         تا سليمان را تو باشي راز دار»

بعد به تعريف از چند پرنده ديگر مي كند و هركدام را نيز به خصوصيتي از يك پيامبر دعوت مي نمايد او از طوطي با اشاره به آتش نمرود و ابراهيم ، كبك بااشاره به ناقه صالح ، باز و ماجراي غار و پيامبر اكرم (ص) ، دراج و اشاره به حضرت عيسي ، عندليب و اشاره به آواز داود ، طاووس و اشاره به ماجراي مار و حضرت آدم و ........

لطفا براي ديدن بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 27 شهريور 1393برچسب:هدهد,طوطي,بلبل,پرنده,گدا ,دختر, :: 1:34 :: نويسنده : ابوالفضل

عطار ابتدا به ستايش خداوند پرداخته و قدرت او در آفرينش را مي ستايد . البته ستايش پروردگار در ابتداي بيشتر آثار عطار وجود دارد و عطار ابتدا به ستايش پروردگار مي پردازد و بعد هم نعت پيامبر گرامي را مي آورد و معمولا بعد از آن هم نعت چهار خليفه را مي آورد .

 در قسمتي ديگر به عنوان بيان قدرت پروردگار به بيان گوشه اي از معجزات و حوادث زندگي چند تن از پيامبران اشاره اي مي كند . به طوريكه اگر كسي با داستان آنها آشنا نباشد چيزي از آن نمي فهمد . اما چون به ماجراهاي زيادي اشاره مي كند كسي كه با زندگي پيامبران آشنا باشد مقدار زيادي از سرگذشت آنان را با خواندن چند بيت مرور مي كند .مانند :

در نگر اول كه با آدم چه كرد         عمرها با وي در آن ماتم چه كرد

باز بنگر نوح را پايان كار            تا چه برد از كافران سالي هزار

لطفا براي مشاهده بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب:معجزات,حوادث,پيامبر,عيار ,خليفه, :: 19:40 :: نويسنده : ابوالفضل

فريدالدين عطار نيشابوري . شاعر قرن ششم است او در ابتدا به شغل عطاري مشغول بود. تا اينكه روزي درويشي به او مراجعه نمود و تقاضاي كمك مالي از او نمود و عطار به او جواب رد داد و درويش به او گفت تو كه اينقدر به دنيا و مال دنيا دلبسته اي چگونه مي تواني از آن دل بكني و به دنياي ديگر بروي و در آنجا چه خواهي كرد ؟ عطار هم از او سؤال نمود مگر تو چگونه مي ميري ؟ من هم مانند تو مي ميرم و درويش گفت تو نمي تواني مانند من بميري چرا كه من تعلق خاطري به دنيا ندارم وراحت مي ميرم و آنگاه كاسه چوبي خود را زير سرش گذاشت و خوابيد و در همانجا مرد . عطار از اين حادثه سخت منقلب شد و از آن به بعد به تصوف گراييد . او يكي ازشاعراني است كه آثار زيادي داشته و آثار او را تا 180 تا نوشته اند كه معروفترين آنها الهي نامه ، مصيبت نامه ،مختارنامه، تذكره الاوليا، اسرار نامه و منطق الطير است . در مورد چگونگي وفات او نيز روايات متفاوتي است كه يكي از

معروفترين آنها اين است كه در حمله مغول او اسير مي گردد و يكي از مغولان مي خواهد او را بكشد و يكي از اشخاصي كه عطار را مي شناخته به خان مغول مي گويد حاضرم براي خونبهاي او 1000 سكه بدهم و عطار به خان مغول مي گويد ......... لطفا براي مشاهده بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 13 شهريور 1393برچسب:منطق الطير عطار,سكه ,مغول, تلميح,هدهد , سيمرغ, :: 17:43 :: نويسنده : ابوالفضل

شايد داستان خيال بافي يك چوپان را شنيده باشيد كه در خيال خود با فروش دبه روغن خود يك گوسفند خريد و  آن گوسفند براي او بره آورد و بعد از آن گوسفند و بره هايي كه براي چوپان آورد گله بزرگي نصيب چوپان شد و چوپان براي خود چوپاني گرفت و تا آخر داستان كه براي مجازات پسرش قصد داشت با چوبدستي او را بزند كه چوب دستي به دبه روغن خورد و همه روغنها ريخت و تمام خيالات چوپان نيز همراه آن نابود شد . حالا مي خواهيم بدانيم كه مگر از يك گوسفند و يا بز پس از چند سال چه تعداد گوسفند و يا بز به وجود مي آيد ؟

يك بز داريم كه در ابتداي هر سال يك بزغاله و در وسط هر سال هم يك بزغاله ديگر مي آورد . هر بزغاله نيز پس از 18 ماه بالغ شده و مانند مادر خود در هر سال در دو نوبت و هر بار يك بزغاله مي اورد .اگر همه بزغاله ها ماده باشند و هيچكدام را از دست ندهيم ، پس از مدت 7 سال چند بز و بزغاله خواهيم داشت ؟

لطفا براي ديدن جواب به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
سه شنبه 11 شهريور 1393برچسب:خيال بافي ,بز ,گوسفند,سال,نسل, :: 12:2 :: نويسنده : ابوالفضل

با تعدادي چوب كبريت يك چهار ضلعي را چنان بسازيد كه محيطش برابر 20 واحد و مساحتش برابر 15 واحد مربع گردد . ( هر چوب كبريت برابريك واحد است و نمي توان چوب كبريتها را شكست .)

باز با همان چوب كبريتها يك چهارضلعي را چنان بسازيد كه محيطش 20 واحد و مساحتش 20 واحد مربع باشد و چوب كبريتها هم شكسته نشود .

                                   ******************************

با حركت دادن تنها يك چوب كبريت تساوي ها را برقرار نماييد .

                                                              

با حركت دادن دو چوب كبريت تساوي ها را برقرار نماييد .                                                                             



ادامه مطلب ...
سه شنبه 11 شهريور 1393برچسب:چوب كبريت,فيثاغورث,قاعده,تساوي,مساحت,محيط, :: 1:53 :: نويسنده : ابوالفضل

سوسن خانم براي خريد رفت . او  دو، نهم كل پول خود را ميوه خريد و هشت، بيست و چهارم  را سبزي خريد و يك، دوازدههم   را نان خريد و  شش، بيست و هفتم  لبنيات و دو، بيست و چهارم  را كتاب خريد و 3000 تومان برايش باقي ماند حساب كنيد سوسن خانم چقدر پول داشته و پول هر كالا  چقدر شده است ؟

 

مينا ومريم و زهرا براي پيدا كردن قارچ به جنگل رفتند پس از مدتي با مقداري قارچ برگشتند . مينا چهار ،پنجم  مريم و زهرا با هم قارچ داشت و زهرا دو، سوم مريم . مريم ثلث قارچهايي كه پيدا كرده بود را گم كرد كه مينا يك، سوم قارچهاي گم شده ي مريم را كه 6 تا بودند پيدا كرد . حساب كنيد هر كدام چند قارچ پيدا كردند ؟

 

 



ادامه مطلب ...
یک شنبه 9 شهريور 1393برچسب:خريد , قارچ , مريم , ثلث , تومان , , :: 23:17 :: نويسنده : ابوالفضل

چهار مهره سياه و چهار مهره سفيد را در 8 خانه وسط صفحه شطرنج قرار داده ايم . هر مهره فقط مي تواند مانند مهره قلعه حركت كند و هر مهره را فقط يكبار مي توانيم حركت دهيم با اين دو شرط مي خواهيم مهره ها را طوري جابه جا نماييم كه در هر ضلع صفحه شطرنج يك مهره سياه و يك مهره سفيد قرار گيرد . چگونه مي توانيم اينكار را انجام دهيم ؟

 

چگونه ميتوان 8 مهره وزير را در صفحه شطرنج به گونه اي چيد كه هيچكدام همديگر را تهديد نكنند ؟ (در حركت اول هيچ وزيري به وسيله وزير ديگر گرفته نشود.)

براي ديدن جواب به ادامه مطلب مراجعه نماييد .



ادامه مطلب ...
جمعه 7 شهريور 1393برچسب:صفحه شطرنج,مهره ,سفيد , خانه , وزير, :: 17:22 :: نويسنده : ابوالفضل

دو مسأله مربوط به محيط و مساحت شكلهاي منتظم

1 - محيط يك مثلث متساوي الاضلاع با يك شش ضلعي منتظم برابر است . كدام مساحت بيشتري دارند ؟ چه مقدار ؟

 

2 - از يك راس مربعي به طول 6 متر 2 پاره خط را چنان بر دو ضلع ديگر مربع رسم نموده ايم كه مساحت مربع به سه قسمت مساوي تقسيم شده است . طول هر كدام از اين اضلاع چقدر است ؟

 

جواب در ادامه مطلب .........



ادامه مطلب ...
جمعه 7 شهريور 1393برچسب:محيط,مربع,متر,پاره خط,ضلع, :: 1:24 :: نويسنده : ابوالفضل

دو مسأله مربوط به پيدا كردن سرعت متوسط و اختلاف سرعت

اتوبوس شيراز – داراب بايد مسافت 240 كيلومتري بين دو شهر را با سرعت متوسط 90 كيلومتر در ساعت بپيمايد . اين اتوبوس از شيراز تا فسا را كه نصف راه مي باشد و بزرگراه است با سرعت متوسط 110 كيلومتر در ساعت مي پيمايد . بقيه راه را بايد با چه سرعتي بپيمايد تا سرعت متوسطش در كل مسير همان 90 كيلومتر در ساعت گردد ؟

آرش و نيما با هم مسابقه دو 500 متر برگزار نمودند . وقتي آرش به خط پايان رسيد ، نيما 80 متر ديگر داشت تا به خط پايان برسد . براي بار دوم آنها تصميم دارند با هم مسابقه برگزار نمايند . سرعت آنها مانند مرحله قبل مي باشد و مسافت اينبار 1000 متر مي باشد و آرش براي دادن آوانس به نيما از 160 متر قبل از خط شروع مسابقه را شروع مي كند .

الف - آيا اينبار هردو با هم به خط پايان مي رسند ؟

ب - اگر بخواهند با هم به خط پايان برسند ، آرش بايد در چه فاصله اي قبل از خط شروع باشد تا با هم برسند ؟

ج - نيما در چه فاصله اي باشد تا با هم برسند ؟

لطفا براي ديدن جواب به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .

 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 5 شهريور 1393برچسب:داراب,سرعت متوسط,جدول تناسب,فاصله,مسافت, :: 17:39 :: نويسنده : ابوالفضل

برگها نيز از تنوع فراوان برخوردارند . به طور كلي كار برگ بيشتر غذاسازي مي باشد . اما برخي برگها كارهاي ديگري را انجام مي دهند . مثلا در كاكتوسها معمولا ساقه گياه داراي كلرفيل بوده و عمل غذاسازي را انجام مي دهد و برگها بسيار كوچك شده و معمولا به صورت خار در آمده اند تا وظيفه محافظت از ساقه را انجام دهند . در برخي گياهان نيز برخي برگها بسيار نازك شده و به پيچك تبديل شده اند تا گياه بتواند با پيچيدن آنها دور چيزهاي مختلف ساقه ها را گسترش دهد .

برخي برگها نيز وظيفه حفاظت از ديگر برگها را بر عهده دارند مانند برگهاي رويي پياز خوراكي و نيز برگهاي ساقه هاي زيرزميني مانند چمن و غيره كه فاقد سبزينه بوده و براي حفاظت برگهاي ديگر يا ساقه به وجود مي آيند .

لطفا براي ديدن بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 2 شهريور 1393برچسب:برگ گياهان,جفتي,نعناع,بارهنگ مواد غذايي,توت فرنگي, :: 17:48 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 456
بازدید دیروز : 652
بازدید هفته : 1108
بازدید ماه : 3909
بازدید کل : 250148
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1