تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

1 - روي يك برگ كاغذ دايره اي رسم نموده ايم و مطابق شكل 8 مربع داخل آن رسم نموده ايم . مي خواهيم با سه برش مستقيم قيچي اين دايره را به 8 قسمت تقسيم نماييم به طوري كه در هر قسمت يك مربع قرار گيرد . (البته لازم نيست مساحت همه قسمتها مساوي باشد .)

                 

2 - آرش مقداري انار خريد و 36000 تومان بهاي آن را پرداخت . او سپس انارها را به قيمت هر كيلوگرم 16000 تومان فروخت و به اندازه قيمت خريد 10 كيلوگرم انار هم سود كرد . آرش در ابتدا چند كيلو انار خريده است ؟ (قيمت هر كيلوگرم انار مضربي از 100 مي باشد )

3 - فريبرز هنگام مرگ وصيت نمود 5 گاوي كه دارد بين 7 فرزندش به صورت مساوي تقسيم گردد . چون نمي شد 5 گاو را به 7 قسمت مساوي تقسيم نمود ، 5 گاو را 5 فرزند او برداشتند و هر كدام مبلغ 700000 تومان را به دو فرزند ديگر دادند تا سهم همه از ارث برابر شود . قيمت هر گاو چه مقدار بوده است ؟ هر فرزند چند تومان ارث گرفته است ؟

4 - فاصله دو شهر الف و ب 1200 كيلومتر است سينا و نيما با اسب خود از شهر الف به طرف شهر ب حركت مي نمايند .  اسب سينا قوي بوده و در روز اول 90 كيلومتر و در روزهاي بعد هم هر روز 5 كيلومتر بيشتر از روز قبل مي پيمايد . اسب نيما ضعيف بوده و در روز اول 70 كيلومتر و در روزهاي بعد كه ضعفش بيشتر نمايان مي شود هر روز 5 كيلومتر كمتر از روز قبل مي پيمايد . سينا به محض رسيدن به شهر ب باز مي گردد تا به نيما برسد . در چه فاصله اي از شهر ب آنها به هم مي رسند ؟



ادامه مطلب ...

ارزشيابي درس تاريخ كلاس پنجم دبستان طه تنگ طه

1- حضرت خدیجه ثروت خود را در چه راهی خرج کرد؟

 

2 - آرزوی پیامبر قبل از بعثت چه بود ؟

 

3 - دو دلیل اهمَیَت مکَه قبل از ظهور اسلام چه بود ؟

 

4 - چرا مسلمانان به حبشه هجرت کردند ؟

 

5 - پیامبر در آغاز بعثت چگونه مردم را به دین اسلام دعوت می­ کرد ؟

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:تاريخ , كلاس پنجم , تنگ طه , مكه , پيامبر , مسلمانان, :: 1:35 :: نويسنده : ابوالفضل

چون اسكندر مرگش را نزديك ديد به پيشنهاد سطاليس هر قسمت ايران را به شخصي سپرد تا با حكومت ملوك الطوايفي ديگر ايرانيان آزاري به روم نرسانند .

بزرگان و آزادگان را بخوان        به بخش وبه سوروبه رای وبه خوان

سزاوارهر مهتری کشوری        بیارای و آغاز کن دفتری

به  نام  بزرگان و آزادگان          کزیشان جهان یافتی رایگان

یکی را مده بر دگر دستگاه        کسی را مخوان بر جهان نیز شاه

سپرکن کیان را همه پیش بوم      چو خواهی که لشکر نیاید به روم

فردوسي در شاهنامه نامي از سلوكيان نمي برد و فقط اعلام مي دارد كه هر قسمتي از ايران را به فرمانروايي سپردند تا كشور مستقلي شكل نگيرد . اما همه اين فرمانروايان محلي زير نظر يك حاكم يوناني بودند . بعد از مرگ اسكندر در حدود 320 سال پيش از ميلاد قسمت ايران و نواحي اطراف به دست سلوكوس افتاد . شاهان معروف سلوكيان عبارتند از سلوكوس و ديمتريوس و آنتيوخوس و الكساندر . سلوكوس با توسعه فتوحات اسكندر كشور خود را به 72 قسمت تقسيم نمود و فرمانرواي هر قسمت را ساتراپ ناميد ساتراپ پارت به نام آندرو گوراس پس از مدتي بر حكومت مركزي شوريد و مستقل شد و چون كل كشور دچار هرج و مرج و درگيري بود ارشك از فرصت استفاده نمود و ساتراپ آندروگوراس را شكست داد و سلسله اشكاني را بنيان نهاد .  و مدتها طول كشيد تا همه خاك ايران از سلوكيان باز پس گرفته شود در اين زمان حكومت اشكاني گاهي قسمت وسيعي از ايران را در تصرف داشت و گاهي قسمت كوچكي از آن را شاهان سلسله اشكاني به قرار زير هستند .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 20 خرداد 1394برچسب:شاهنامه فردوسي,اشكانيان,مهرداد,سلوكيان,اردوان,, :: 20:20 :: نويسنده : ابوالفضل

دوره بعدي شاهنشاهي در ايران به سلسله كيان مي رسد كه از كي قباد شروع مي شود و تا اسكندر كه بنا به اشعار شاهنامه از نژاد كيان و فرزند داراب از زني رومي به نام ناهيد بود خاتمه مي يابد . برخي شاهان اين سلسله با مادها و برخي ديگر با هخامنشيان شباهتهاي زيادي دارند . كورش بزرگ پدر ايران زمين كه باعث شد كشوري مقتدر و يكپارچه به نام ايران به وجود آيد در اين دوره است . در شاهنامه از كورش بزرگ نامي برده نشده اما شباهتهاي زيادي به دو پادشاه اين سلسله دارد كه عبارتند از كيخسرو و كيكاووس .

پس از مرگ گرشاسب بزرگان به دنبال شاهي از كيان گشتند تا اينكه كي قباد را يافتند .در شاهنامه همه شاهان از يك نژاد هستند و حتي اسكندر مقدوني نيز از نژاد ايرانيان معرفي مي گردد . تنها از سلسله اشكانيان و نژاد آنها سخني به ميان نمي آيد و فقط از شاهان اين دوره نام برده مي شود .

نشان داد موبد مرا در زمان      یکی شاه با فر و بخت جوان

ز تخم فریدون یل کیقباد        که با فر و برزست و با رای و داد....

 لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...

شاهنامه فردوسي كه به جز اهميت ادبي كه براي زبان فارسي دارد و باعث زنده ماندن زبان فارسي در مقابله با ديگر زبانها مانند عربي و تركي و غيره شده، از نظر تاريخي نيز اهميت ويژه اي دارد . قسمتهايي از شاهنامه به دليل اساطيري بودن چندان بر تاريخ منطبق نيست و لي قسمتهايي از آن تاريخ را بازگو مي كند . مثلا از دوره اردوان اشكاني تا پايان شاهنامه مطابق تاريخ مي باشد و همه نام شاهان نيز منطبق بر شاهان اين دوره مي باشد .

نام شاهان ايران زمين از ابتداي پادشاهي تا پايان حكومت ساسانيان در شاهنامه فردوسي :

دوره اول پيشداديان كه از كيومرث شروع شده و به گرشاسب پسر زو طهماسب ختم مي شود .

مطابق شاهنامه اولين پادشاه ايران زمين كه خود را شاه خواند و تاج بر سر نهاد ، كيومرث بود . در اوستا به نام گيومرتا آمده كه در آنجا به عنوان اولين انسان آمده است .

پژوهنده نامه باستان             که از پهلوانان زند داستان

چنین گفت کايین تخت و کلاه    کیومرث آورد و او بود شاه

کیومرث شد بر جهان کدخدای   نخستین به کوه اندرون ساخت جای

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 158
بازدید دیروز : 652
بازدید هفته : 810
بازدید ماه : 3611
بازدید کل : 249850
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1