تقویت انشا در دوره ابتدایی
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

 

یکی از مهمترین عواملی که در تقویت انشا مؤثر می باشد آشنایی دانش با نمونه های انشای خوب یا به عبارتی داشتن الگوی مناسب می باشد . تا دانش آموز بتواند با توجه به آن الگو خود به خلق آثار چدید بپردازد . پس اولین قدم در راه انشا نویسی خوب ، داشتن مطالعه و آشنایی با انواع متون قدیم و جدید می باشد . البته متون قدیم برای دانش آموز ابتدایی باید ساده باشد و او قادر به درک معنا و مفهوم آنها باشد مانند گلستان سعدی که در عین این که از لحاظ نوشتاری و انشا و مفهوم بسیار قوی می باشد به لحاظ مختصر بودن و کم بودن کلمات مهجور برای دانش آموز بسیار مناسب می باشد . البته در کنار متنهای قوی می توان متنهای ضعیف را نیز برای مطالعه انتخاب نمود البته در سالهای پایانی دوره ابتدایی که دانش آموز حدوداً با یک متن مناسب آشنا شده . فایده مطالعه اینگونه متنها ، آشنایی دانش آموز با نقاط ضعف آن  نوشته و کلا اشکالاتی که در هنگام نوشتن برای او رخ می دهد و دوری کردن از این اشکالات در نوشته خود می باشد .

مطالعه به جز ارائه الگوی مناسب برای دانش آموز فواید دیگری نیز دارد . از جمله اینکه گنجینه لغات دانش آموز با مطالعه تقویت شده و او با کلمات نو و مورد استفاده در متنهای رایج آشنا می شود و نیز با املای صحیح کلمات آشنا می گردد و دیگر غلط املایی نخواهد داشت .

 

دیگر اینکه دانش آموز با ساختار یک جمله صحیح آشنا می شود و جمله بندی او تقویت می گردد . که این از مهمترین اصول نوشتن انشا است چرا که واحد یک نوشته جمله می باشد و تا دانش آموز نتواند یک جمله صحیح بنویسد و اجزای آنرا در جای مناسب به کار نبرد ، نمی تواند نویسنده موفقی باشد . همچنین او به چگونگی ترکیب جملات با هم و ساخت یک متن منسجم آشنا می شود .

باید در انتخاب متن برای مطالعه دانش آموز بسیار دقت نمود و از دادن متنهایی که ارزشی ندارند یا مناسب دانش آموز نیستند خودداری نمود . بعد از مطالعه نیز باید از دانش آموز ارزشیابی به عمل آورد تا میزان مفید بودن را در او سنجید و در انتخاب متنهای بعدی برای او بتوان تصمیم صحیح اتخاذ نمود .

چون واحد ساختار یک انشا جمله می باشد باید دانش آموز جمله سازی را به خوبی فرا گیرد در سالهای اول و دوم فعالیت انشا بیشتر جمله نویسی می باشد اما آموزگاران محترم در پایه های بالاتربه جمله نویسی چندان اهمیتی نمی دهند که این باعث تضعیف جمله نویسی دانش آموز و در نتیجه ضعف انشای او می گردد . برخی از نکات جمله نویسی را نمی توان در سالهای اول دبستان به دانش آموز یاد داد بنابراین باید در سالهای پایانی به او آموخت . به طور کلی آموزش جمله نویسی باید در کل دوره ابتدایی و حتی دوره راهنمایی انجام پذیرد .

پس از اینکه دانش آموز با الگوی یک نوشته به خوبی آشنا شد نوبت به نوشتن خودش می رسد . برای نوشتن باید ابتدا از موارد ساده شروع نمود و از اول از او نخواست که متنی را خلق نماید . در ابتدا باید از او خواست آنچه را بیان می دارد یا عمل می کند بر روی کاغذ بنویسد . دانش آموز در بیشتر موارد می تواند در مورد یک موضوع حرف بزند اما نوشتن همینها برای او مشکل می باشد پس باید کاری کرد تا او بتواند حرفش را بنویسد .  برای اینکار نوشتن گزارش کار ، در کارهای عملی مانند انجام آزمایش یا نوشتن خاطرات روزانه مفید است .

همچنین می توان از او خواست تا شرح یک فیلمی را تماشا کرده بنویسد و یا گزارشی از مسابقه فوتبال یا مسابقه ورزشی دیگری بنویسد . در زمینه نوشتن گزارش باید به امکانات و علایق دانش آموز توجه نمود تا نتیجه مناسب عاید گردد .

پس از این دانش آموز باید به نوشتن انشاهای توصیفی بپردازد .  در زمینه انشاهای توصیفی نیز در ابتدا باید او را به چیزهای عینی واداشت و او را به توصیف چیزی غیر قابل مشاهده وا نداشت . مثلا باید او تصویری را که به او نشان می دهیم توصیف نماید یا خانه خود یا مدرسه یا یک شی را توصیف نماید و در سالهای بعد از او بخواهیم تا پدیده هایی را که با آنها سروکار دارد توصیف نماید در پایان دوره ابتدایی و بعد دوره راهنمایی به تدریج دانش آموز با نوشتن انشاهای توصیفی و تخیلی آشنا می گردد .

 

 

 

آنچه در ساعت انشا در بین آموزگاران مرسوم است خواندن انشا توسط دانش آموز و در نهایت نمره دادن به وسیله آموزگار است که این هیچ کمکی به تقویت انشای دانش آموز نمی کند . بهتر است پس از اینکه دانش آموز انشای خود را خواند انشای او به وسیله دانش آموز ان دیگر و حتی خود او به نقد کشیده شود و نکات قوت و ضعف انشا ی او مشخص شود تا در نوشته های بعدی این نکاات رعایت شود و هر دانش آموز نیز نکات مورد اشاره دانش آموزان و معلم را یادداشت نماید و در مرتبه بعد با توجه به میزان رعایت آن نکات به او نمره داد . با اینکار هم خود دانش آموزی که انشا می خواند با الگوی صحیح انشا آشنا می شود و هم نقادان و کلاس انشا پویا و پربار می گردد .


نظرات شما عزیزان:

الناز
ساعت21:00---16 دی 1391


داريوش
ساعت10:34---20 خرداد 1391
جالب بود اگه بشه به اين موارد عمل نمود كه خيلي خوبه و انشا هم پيشرفت مي كنه .

ali
ساعت7:55---16 خرداد 1391
انشا از مظلوم ترین درسها در نظام آموزشی ماست و بیشتر در ساعت انشا دروس دیگر کار می شود .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 12 خرداد 1391برچسب:انشا,ابتدایی,سعدی,مطالعه,دانش آموز, :: 9:50 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 53
بازدید هفته : 668
بازدید ماه : 5340
بازدید کل : 251579
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1