پيدا كردن ارقام در تقسيم
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

تقسيمي داريم كه تمام رقمهاي آن به جز رقم 8  حذف شده اند . اما مي دانيم كه در هر قسمت چند رقم قرار دارد . با همين اطلاعات و قواعد رياضي مي خواهيم تمام ارقام را در تقسيم مي باشد پيدا كنيم و مقسوم و مقسوم عليه و خارج قسمت آنرا پيدا كنيم  پيدا كنيم . 

با بررسي تقسيم در مي يابيم كه از ضرب عدد 8 در مقسوم عليه  يك عدد دو رقمي به دست آورده ايم پس مقسوم عليه نمي تواند از 12 بيشتر باشد زيرا 13 در 8 مي شود 104 كه سه رقمي است . از طرفي در جايي ديگر مقسوم عليه را در يك عدد يك رقمي ضرب كرديم و عدد سه رقمي به دست آمد كه در مي يابيم مقسوم عليه نمي تواند كمتر از 12 باشد زيرا بزرگترين رقم كه 9 است را اگر در 11 هم ضرب كنيم سه رقمي نمي شود . پس در مي يابيم كه مقسوم عليه 12 است . حال 12 را در 8 ضرب مي كنيم مي شود 96 آنرا در جاي خودش مي نويسيم . بالاي 96 حتما 97 است زيرا باقي مانده اين قسمت حتما يك است به اين دليل كه بزرگترين عددي كه ما مي توانيم از ضرب مقسوم عليه  به دست آوريم 108 است . كه 1 در پايين نوشته مي شود . در قسمت پايين 96 نيز هر دو عدد بايد مساوي باشند چون باقي مانده ندارد و از طرفي بايد از ضرب 12 در 9 به دست آيند چرا كه اگر ديگر ارقام را در 12 ضرب كنيم سه رقمي نمي شود . هر دو 108 را در جاي خود مي نويسيم و مي رويم سراغ خارج قسمت كه بايد ابتدا يك صفرقبل از 8 نوشته شود چرا كه با پايين آوردن يك رقم مقدار به دست آمده از مقسوم عليه كمتر بوده و رقم ديگري را نيزپايين آورده بوديم و بعد از 8 نيز به همين دليل صفر ديگري مي گذاريم و بعد از آن هم بايد 9 را قرار دهيم كه جواب همان 108 شود . در مقسوم نيز با توجه  به آنچه تا كنون نوشته ايم مي توانيم 9708 را در آخر مقسوم بنويسيم .

حال به بالاي 97 مي رويم . باز چون عددي سه رقمي حاصل شده و باقي مانده نيز ندارد بايد هر دو عدد 108 باشد كه آنها را مي نويسيم . 108 نيز از ضرب 12 در 9 به دست مي آيد . پس در خارج قسمت نيز قبل از صفر يك 9 مي گذاريم بالاي  اين قسمت بايد باز يك 108 ديگر بنويسيم زيرا مقسوم عليه در 9 ضرب شده با توجه به باقي مانده كه 10 است عدد بالاي آن نيز بايد 118 باشد در خارج قسمت نيز قبل از 9 يك 9 ديگر مي گذاريم كه مي شود  در مقسوم نيز مي توانيم 188 را قبل از 9 بنويسيم . بالاي 118 باز بايد 108 را بنويسيم و در نهايت در مقسوم 109 را چرا كه بايد با 108 يكي باقي بياورد . تقسيم ما كامل شد .        


نظرات شما عزیزان:

علی
ساعت8:23---3 اسفند 1392
سلام خوب بود ممنون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 22 دی 1392برچسب:تقسيم , حذف , مقسوم , مقسوم عله , خارج قسمت, :: 23:23 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1