روستای تنگ طه
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

روستای تنگ طه از روستاهای شهرستان داراب فارس می باشد که در32 کیلومتری شهر داراب واقع است .از لحاظ طبیعی این روستا به صورت یک دشت نسبتاً هموار می باشد که با دو رودخانه خشک که از وسط آن می گذرد به سه قسمت تقسیم شده است در سه طرف آن تپّه هایی قرار گرفته و یک طرف آن به دشت وسیع قلعه بیابان وصل است آب و هوای تنگ طه در نسبتاً معتدل است و در زمستانها به ندرت به زیر صفر میرسد و در تابستان نیز به دلیل مرطوب بودن به خاطر آبیاری کشاورزی گرمای قابل تحمّلی دارد . مردم این روستا از حدود 60 سال پیش از روستای تاریخی نوایگان برای کشاورزی به این مکان آمده اند . ابتدا شخصی به نام شیخ حسین انصاری در این مکان شروع به کشاورزی نمود و بعدها با تشویق این بزرگوار عده ی دیگری نیز به اینجا آمدند و با حفر چاههای متعدد باعث رونق این مکان گشتند . با پیشرفت کشاورزی افراد مختلفی از روستاهای اطراف برای کار به این روستا آمدند به طوری که الان جمعیت افراد غیر بومی که برای کار به اینجا آمده اند از جمعیت بومی بیشتر است .و در فصل کار جمعیت این روستا تا ده برابر افزایش پیدا می کند . جمعیت بومی اینجا حدوداً 400 نفر است . شغل مردم بیشتر کشاورزی می باشد در کنار کشاورزی مردم تعدادی دام نیز پرورش می دهند . محصولات کشاورزی اینجا انواع میوه و سبزی و گندم و پنبه می باشد که از مهمترین محصولات انار می باشد که از شهرت بالایی برخوردار است . انار این منطقه دارای انواع مختلفی می باشد . از نظر مزه به سه دسته 1 ترش 2 شیرین 3 میخوش (ملس ) تقسیم می شوند که هر کدام دارای ارقام مختلفی می باشند . انار ترش شامل ارقامی نظیر محلی (آبدار با پوست نازک و دانه های صورتی متمایل به قرمز  )، اشکفتی ( پوست کلفت و بسیار ترش با دانه های قرمز متمایل به سیاه ) رباب نی ریز  ، بهشتی و سفید خاری می باشد انار شیرین شامل دو نوع پوست قرمز و پوست سفید می باشد که نوع پوست سفید آن شامل ارقام کرمانی ، ده خیری و حسین آقایی می باشد که انار حسین آقایی که در شیراز به نام شهوار معروف است مخصوص تنگ طه بوده و در هیچ کدام از روستاهای اطراف به کیفیت اینجا نمی شود . انار حسین آقایی بیشتر به کشورهای دیگر صادر می گردد و مقداری از آن نیز به میادین شیراز و اصفهان فرستاده می شود . از انارهای ترکیده که حمل و فرستادنشان به بازار  مشکل است نیز رب انار تهیه می کنند که از کیفیت بالایی برخوردار است و چون امروزه بیشتر کارها را با دستگاهای مختلف انجام می دهند و تماس دست با آنها کم می باشد از نظر بهداشتی نیز موردی ندارند . رب این منطقه نیز با دو مزه شیرین و ترش تولید می شود و مقداری از آن در خود شهرستان فروخته می شود و مقداری نیز به شهرهای اطراف و همچنین از طریق لار به کشورهای عربی فرستاده می شود .

صنایع دستی تنگ طه بیشتر بافت قالی پشمی و ابریشمی و در عشایر اطراف قالی عربی می باشد. البته به دلیل رونق کشاورزی و دامپروری صنایع دستی منحصر به زمان بی کاری کشاورزان یعنی فصل زمستان می باشد .


نظرات شما عزیزان:

عفت
ساعت12:58---9 آذر 1394

سلام .من تواین روستا بزرگ شدم والان ساکن شیرازهستم .  خیلی این روستا رادوست دارم وبرای تمام اهالی که هنوز آنجاهستند آرزوی موفقیت می کنم.
پاسخ: درود بر شما من هم براي شما و همه هم ولايتي هايم در هر كجاي دنيا كه باشند آرزوي سربلندي و بهروزي مي نمايم .



داغدار
ساعت22:30---29 شهريور 1392
تمام ميوه ها كيلويي 2500 و 3000 تومان به بالا است آنوقت انار را كيلويي 600 تومان آنهم با اينهمه هزينه هاي زياد از ما ميخرند هيچ مديريتي براي پشتباني از توليد كننده وجود ندارد...

یاسر
ساعت9:03---9 آبان 1390
انار حسین آقایی بسیار خوشمزه است اما حیف که کمی گرون هستش .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 51
بازدید دیروز : 3227
بازدید هفته : 4138
بازدید ماه : 5908
بازدید کل : 257615
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1