گل گياهان
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

گل :

گل يكي از اندامهاي گياه مي باشد كه معمولا در مقطعي از زندگي گياه بر روي گياه ظاهر شده و پس از اتمام كار خود نيز به ميوه و دانه تبديل مي گردد . بنابراين گل را معمولا هميشه نمي توان بر روي گياه مشاهده نمود .برخي البته همه گياهان هم گل ندارند و گل مختص گياهان دانه دار و آن هم نهاندانگان مي باشد . گياهان مخروط دار مانند كاج و سرو كه به آنها بازدانگان گويند نيز گل ندارند . گياهاني كه دانه ندارند مانند جلبكها و سرخسها و خزه ها هم كه به دليل نداشتن دانه نيازي به رويش گل هم ندارند . 

به طور كلي يك گل از اين قسمتها درست شده است : دم گل كه گل را به ساقه متصل مي كند و ممكن است فقط يك گل به ساقه متصل شود و يا چندين گل با هم به وسيله يك دمگل به ساقه متصل شوند مانند گل آفتابگردان كه در اصل كله گل از چندين گل درست شده است و يا چندين گل با پايكهاي كوچكي به يك دمگل و از آنجا به ساقه وصل شوند . بعد از دمگل كاسبرگها مي باشند كه معمولا به رنگ سبز هستند و وظيفه آنها بيشتر حفاظت از قسمتهاي ديگر گل مي باشد و در برخي گلها پس از تبديل شدن گل به ميوه كاسبرگها مي ريزند و يا به قسمتي از ميوه تبديل مي شوند ويا همانطور مي مانند . بعد از كاسبرگها گلبرگها هستند كه به رنگهاي مختلف ديده مي شوند و بيشتر زيبايي گل به وسيله آنها ايجاد مي گردد . وظيفه گلبرگها نيز به غير از زيبايي ، محافظت از قسمتهاي توليد مثل گياه و نيز جذب حشرات و كمك به گرده افشاني گياه و در مواردي جلوگيري از گرده افشاني به وسيله گرده ديگر گياهان مي باشد . گلبرگها نه تنها در رنگ كه در شكل و اندازه ونيز نحوه قرار گرفتن روي گل و مواردي مانند آن با هم تفاوت دارند و نمونه هاي متنوعي را به وجود مي آورند .

               

            

 برخي گلها بسيار ريزند و حتي ممكن است خيلي افراد متوجه آنها نگردند مانند گل گندم و يا گل بسيار بزرگي مانند گل مرده يا رافلزيا كه حتي از اندازه يك انسان هم بزرگتر مي گردد . البته همه گلها كامل نيستند و همه قسمتهايي كه براي گلها گفته شد را ندارند . 

بيشترگلها از نظر شكل متقارن هستند و برخي داراي يك خط تقارن هستند مانند گل ميمون و برخي داراي چندين خط تقارن هستند مانند نيلوفر و لاله عباسي . 

خيلي از گلها را يا به عنوان دارو ويا چاشني و يا حتي غذا مورد استفاده قرار مي دهيم . خيلي از داروهاي سنتي از گلهاي گياهان درست شده است . گلهاي گياهاني مانند گل ختمي كه دو نوع اهلي و وحشي دارد و گل بنفشه كه گلهاي ريز و بنفش رنگي دارد و گل كاسني كه آبي رنگ و كوچكند و گل گاوزبان كه دو نوع محلي و كوهي دارد ونوع كوهي آن معمولا داراي پرزهاي خارمانند بسياري مي باشد . گل ميخك و گل نار فارسي ( شبيه به گل درخت انار كه ميوه مي دهد .) وتاتوره و غيره را به عنوان دارو استفاده مي كنيم . يا از قسمتي از گل زعفران به عنوان چاشني استفاده مي كنيم . يا گل كلم و كلم بروكلي و گل كنگر يا آرتيشو و غيره را در غذا استفاده مي كنيم و برخي گلها را براي رنگ آميزي و يرخي ديگر را براي مجالس مختلف و برخي را براي زيباتر شدن محيط زندگي خود مورد استفاده قرار مي دهيم .

          

             

       

          

      

پس مي شود گفت كمتر گلي در طبيعت هست كه از آن به نوعي استفاده ننماييم . برخي گلها را با كمي تغيير مورد استفاده قرار مي دهيم مانند انواع عرقيات و گلاب كه از گلها مي گيريم و يا عسل كه ماحصل تلاش زنبور عسل در تبديل شهد گلها به غذايي لذيذ براي خودش و انسان و برخي موجودات ديگر مي باشد .

  

از نظر قرار گرفتن گل بر روي ساقه نيز ممكن است گلها به صورت منفرد روي ساقه قرار گيرند و يا به صورت گروهي با نظم خاصي روي ساقه قرار گيرند كه به آن گل آذين گويند و انواع مختلفي دارد . برخي گلها مانند هويج و شويد گلها به صورت چتري قرار دارند يعني چندين گل با دمگل ها هم اندازه بر روي يك ساقه قرار دارند و همه حدودا در يك راستا قرار مي گيرند  و حالت چتر مانندي را پديد مي آورند . البته در اين دو گياه چندين چتر با هم يك چتر بزرگتر را به وجود مي آورند و به آنها چتري مركب گويند .

   

در پياز چتر ساده است و همه گلها به صورت يك چتر البته نه در يك راستا كه به صورت توپي شكل قرار دارند . 

 

گاهي مانند بو مادران باز گلها به صورت چتري هستند اما دمگلها با هم مساوي نيستند و دمگل ها از وسط به كناره ها بزرگتر مي شوند تا همه گلها در يك راستا قرار گيرند . كه به اين نوع گل آذين ديهيم گويند

 

و يا مانند بارهنگ و اسفرزه باشند كه به صورت سنبله اي ظاهر مي شوند و همه گلها بدون داشتن دمگل برروي يك ساقه به صورت سنبله قرار مي گيرند . و يا مانند گندم به صورت خوشه اي قرار مي گيرند كه تفاوت آن با بارهنگ در داشتن دمگل مي باشد .

   و يا مانند آفتابگردان و قاصدك همه گلها بر روي يك قسمت زخيم قرار مي گيرند كه به اين نوع گل آذين كلاپرك گويند . و ممكن است مانند آفتابگردان پهن باشد و يا در برخي موارد مانند خار خارك گرد باشد .

  

 

برخي گياهان در يك سال فقط يكبار گل مي دهندمانند سيب و مركبات انگور وزردآلو

                

و برخي در بيشتر ايام فعاليت در طول سال گل مي دهند مانند انار و گل رز و مانند اينها

                

و برخي در همه ايام سال گل مي دهند.

 

   

 اما برخي گياهان هستند كه چندين سال طول مي كشد تا گل بدهند مانند رافلزيا  كه ممكن است بين 40 تا 100 سال طول بكشد تا گل بدهد و خيلي هم نادر است اما گياه آگاو كه در خيلي جاها مي رويد نيز بين 10 تا 20 سال طول مي كشد تا گل بدهد و معمولا بعد از گل دهي خود گياه اصلي هم از بين مي رود و پاجوشهاي آن به جاي گياه اصلي رشد مي كنند و جالب اينكه دمگل گياه آگاو ممكن است تا 6 متر هم قد بكشد در حاليكه خود گياه نهايتا يك متر مي شود . و رشد گل نيز خيلي سريع مي باشد و در چند روز تا ارتفاع 6 متري رشد مي كند و بعد از مدت كوتاهي هم خشك مي شود .

       

         

 


نظرات شما عزیزان:

مجله خبری تماشا
ساعت12:32---6 شهريور 1393
مرسی از شما استفاده کردیم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 31 مرداد 1393برچسب:گل,دارو,انار,چتر,آگاو,ديهيم, :: 1:33 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 3227
بازدید هفته : 4120
بازدید ماه : 5890
بازدید کل : 257597
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1